Slut för Magnus Källander i ÖIS

lördag 2 januari 2010

Magnus Källander kommer inte att ingå i ÖIS planer inför "nysatsningen" 2010. Han kommer inte ens att ingå i ÖIS stab uppe på ÖIS-gården. Efter lång och trogen tjänst för ÖIS så kanske man borde förvänta sig något "tack" i form av någon tjänst inom ÖIS efter avslutad karriär. Eller? Nja, jag har tidigare kritiserat ryggdunkarmentaliteten som verkar råda inom de flesta klubbar och där en regeln nästan är att en f d spelare som väljer att lägga skorna på hyllan per automatik skall fortsätta inom klubben på något sätt. Givetvis skall han det om det finns något givet som personen i fråga har kompetens till, men annars borde klubbarna agera som vilken arbetsgivare som helst - "Tack för den här tiden. Du har varit superviktig och vi har så mycket att tacka dig för, men nu känns det som att det är dags att gå vidare i livet".

Nu vet man inte hur tankarna har gått ang. Källa och hur snacket har varit uppe på ÖIS-gården innan de fattade det slutgiltliga beslutet. Att spekulera om varför 40-årigen inte får fortsatt kontrakt känns ganska så meningslöst. Personligen känns det fruktansvärt naturligt att låta Källa stå åt sidan just den här kommande säsongen. Nu krävs det nämligen en långsiktig satsning och där tror jag knappast att Källa ens personligen tror att han ingår. Jag förstår att han är besviken över att inte få hålla på med elitfotboll så länge han själv vill men det är som med allt - Någon dag tar det slut.
Det bästa hade varit om Källa själv hade tagit det mogna beslutet att avsluta sin karriär innan säsongen var över för då hade vi supportrar kunnat ge honom det ärofyllda avlut han förtjänar. För nu känns det ju lite platt att bara läsa om hans öde. Källa har gjort enormt mycket för ÖIS. Det är en sak som är säker och jag minns det glasklart hur underbart Källa spelade när han spelade på toppen av sin förmåga ibörjan på 2000-talet. Det var tider det!

För den illasinnade så kan man ju tolka ÖIS ovilja att ge Källa en fortsättning inom klubben som en indirekt orsakt för hans fiffel privat med skatten. Källa har ju iallafall ett par gånger sats i koppling till skattefusk inom restaurangbranchen. Om Källa är oskyldig eller ej spelar kanske inte så stor roll. En klubb vill inte riskera något och kanske väljer man därför att avvakta tills dess att alla kort är på bordet? Ja, jag håller med om att det är en riktigt låg och usel spekulation, men jag kan inte låta bli att inte ta med den. Det är ju trots allt så att Källa har figurerat i pressen även vid sidan om fotbollen. Det kan knappast ha undgått någon.

Personligen vill jag till slut tacka Magnus Källander för allt han har gjort för klubben. Jag minns hur han med sin låga tyngdpunkt tvåfotsdribblade gubbe efter gubbe under 2002-2003 tillsammans med spelare som Jeff, Ulander och "Dräparn" och fullkomligt skapade hockeyliknande boxplay-situationer strax utanför motståndarens straffområde. Det var en fröjd för fotbollsögat att se. Jag minns också givetvis Källas återkomst från Grekland till ÖIS då laget gick som sämst och på något sätt skapade mod på mittfältet och laget fick tillbaka en rutinerad röst på plan. Något vi behövde i det juniorlag som ställdes på plan vid den tiden. Sen avslutningsvis så minns jag ju rökaren Källa fick till i den avslutande matchen mot Väsby United 2008 då laget gick upp i Allsvenskan igen. Det var ett av de vackraste fotbollsmål jag har sett live i livet faktiskt.

Tack för allt Magnus Källander!

Läs en kort intervju med Källa i GP: http://www.gp.se/sport/1.281990-slut-i-ois-for-kallander

0 kommentarer:

Skicka en kommentar