Boyd Mwila ingår inte i Djurgårdens planer

måndag 21 december 2009

Boyd Mwila är petad från DIF och tvingas lämna laget efter inte ens 12 mån i klubben. Största anledningen enligt DIF är att Mwila har uttryckt att han inte trivs i Stockholm. Något han själv tycks förneka i en intervju till Fotbollskanalen.se. Samtidigt så säger han att han har haft det svårt att komma in i laget och i den nya staden och att även skador har stört honom.

Att inte trivas i Stockholm efter att ha bott i det ursköna Göteborg innan och efter att ha spelat i det ursköna laget ÖIS gör ju inte att jag kan klandra honom. Däremot så har väl Mwila stött på den hårda verkligheten inom elitfotbollen nu. Att ha fått vara så länge i ÖIS som han var innan DIF innebar väl att käre Boyd kände sig lite väl varm i kläderna. Att Boyd var sugen på något annat än ÖIS lät han i o f s deklarera tidigare och var väl t o m på provträning i Norge. Där var det dock ingen som lät sig imponeras och Boyd var tillbaka i Göteborg och ÖIS och spelade i Superettan och var högs delaktig till att ÖIS tog steget upp i Allsvenskan.

Personligen tycker jag inte att Mwilas flytt från ÖIS till DIF var en förlust för ÖIS. Tvärtom kändes det som att ledningen äntligen tvingades hitta ett alternativ till den vindsnabbe Zambiern. Man hade allt för länge litat till hans snabbhet. För snabbheten var väl egentligen det enda Boyd hade som trumfkort som anfallare. Direkt målfarlig var han ju aldrig för att vara en anfallare och sista säsongen i ÖIS så kunde man nästan satsa pengar på hur många gånger Boyd skulle springa offiside under en match. Så ofta var det. Något jag kan tycka en snabb anfallare inte skall behöva utsätta anfallsspelet för. Är man snabb som Boyd så bör man kunna stå en halvmeter framför backlinjen och ändå hinna förbi i en löpduell på ev. långbollar(?). Jag undrar om även DIF har upptäckt de här bristerna nu eller om det faktiskt är något annat som är orsaken till varför Boyd inte spelar vidare i laget även nästa säsong?

För Boyds skull så hoppas jag dock att han får chansen i något nytt lag och också möjligheten att utveckla killerinstinkten vid mål. Den egenskapen tycker jag Boyd saknar en del av.

Att ta tillbaka Boyd till ÖIS nu när han står "klubblös"? Nej, det får vi inte hoppas. Det känns inte som att det hade varit att satsa i rätt riktning. Jag tror att vi har bättre alternativ till Boyd i laget som vi bygger nu och oavsett vad som händer så finns ingen ersättare som fullt ut kan axla manteln som Marcus Allbäck lämnar kvar på ÖIS-gården. Jag ser hellre något nytt nu när Allbäck lämnar sin position till förfogande än något väl beprövat halvdant recept på anfallsspelet.

http://www.fotbollskanalen.se/1.1407055/2009/12/21/boyd_mwila_om_djurgarden_jag_ville_stanna

0 kommentarer:

Skicka en kommentar