Janne Andersson ny huvudtränare i ÖIS!

fredag 11 december 2009

Ja, då var det alltså äntligen klart. Janne Andersson, som hoppade av som tränare i HBK efter säsongen, blir ny huvudtränare i ÖIS. Det har spekulerats länge om vem den nya tränaren skulle bli och jag måste erkänna att jag har suttit med en rätt så tveksam min åt de namn som tidigare nämnts i media och på forum. Olle Nordin? Nja, knappast ett "hett" namn på 2000-talet och om man lusläser hans meritlista. Ännu mindre rörde det sig i byxan när jag hör samligen Tony Gustafsson, Hans Gren och Andrée Jeglertz. Alla tränare med mediokra resultat i allsvenska sammahang och där det viktigaste av allt saknas - rutin från erfarenheter som huvudtränare.

Visst. Att brinna för något räcker oftast mycket långt. Brinner man tillräckligt så har man bra förutsättningar. Men jag tror inte ÖIS har råd att chansa på eldsjälar utan rutin i det här läget. Det är uppenbart att ÖIS mår bäst just nu under en tränare med stark personlighet men som framförallt har rutin och kan skapa grundförutsättningarna för spelarna på plan, för att känslan där skall bli trygg. Åges sätt att styra laget satte sin klara prägel på spelet. ÖIS gjorde en helomvändning med hans hjälp. Tyvärr räckte det inte hela vägen men tendensen var solklar. Men Åge, eller någon annan likvärdig tränare med samma rutin, vid rodret från början så är jag nästan säker på att ÖIS hade spelat vidare i Allsvenskan även nästa säsong. Inget illa om Janne Carlsson som person. Han är sannerligen en eldsjäl innerst inne som brinner för sitt jobb. Men som huvudtränare i Allsvenskan visade han sig inte räcka till. Inte än. Men att han är en eldsjäl och en ÖISare i hjärtat är ju klart i o m att han finner sig i att petas som huvudtränare och sen ta 2:a-platsen först vid Åge, som var hans direkta ersättare, och nu även vid sidan om Janne Andersson. Janne x 2 tror jag med all ärlighet kan komma att bli riktigt bra. Tillräckligt bra för ÖIS iallafall.

Janne Andersson ja. När hans namn dök upp i media som ett alternativ till ÖIS på tränarposten så måste jag säga att jag höjde ögonbrynen lite extra. Alla andra bottennapp till namn hade innan dess inte imponerat på mig som sagt. Men Janne A kändes som en stabil pjäs att försöka få in. Janne har väl kanske inte en jättemeriterande historia sett till placering i Allsvenskan med sitt HBK. Men faktum är att han kom 2:a i Allsvenskan redan första året som huvudtränare för klubben 2004 och sen måste jag ju säga att HBK har haft en hel del otur med spelare som man har värvat för att snabbt förlora till utländska klubbar (Marcus Rosenberg på lån från MFF, Gunnar Heidar Thorvaldsson m fl). Jag tror att Janne sitter inne med mycket bra kunskap som absolut kan få ÖIS att bli ett mycket bättre lag än vad de har varit de senaste 6 åren. Jag tror också att Janne kan tillföra den där stabiliteten som ÖIS har saknat allt som oftast när det osar hett om öronen. När jag pratar stabilitet så menar jag naturligvis att vara rejäla i närkampsspelet och inte agera hönsgård i försvaret som nästan har blivit ÖIS nya tilläggstext precis under "lirarnas lag".

Det enda som "oroar" mig lite är att HBK under Jannes ledning inte har lyckats hålla ihop det en hel säsong sen just 2004. Det har antingen börjat kanon som som 2007, där man ledde Allsvenskan flertalet gånger, och sen slutat med magplask eller så har de börjat trevande men avslutats bättre. Det har gällt i samtliga säsonger förutom 2004 laget slutade 2:a som sagt. 2009 såg HBK länge ut att bli neddragna i bottenstriden tillsammans med ÖIS, Hammarby och DIF. Men det löste ju sig till slut tack vare lite tur och att man fick resultat med sig från de tre bottenlagen. Man slutade ovanför alla hotande streck i tabellen och HBK spelar alltså i Allsvenskan även nästa säsong. Det är ju ändå det viktigaste för en elitklubb i slutänden, även om det går dåligt. Det är ju också dit vi vill ha ÖIS med Jannes hjälp. Till Allsvenskan.

Jag är inte hysteriskt upprymd efter beskedet om att Janne Andersson är ÖIS nya tänare. Däremot så känner jag mig på något sätt lugn. Det känns lite tryggt. Lite lagom svenskt. Janne med sin skorrande halmstadsdialekt kommer förmodligen inte skrämma livet ur spelarna vid första träningen. Han kommer nog istället inge ett allvarligt lugn i truppen. En trygghet som en klubb som ÖIS behöver i nuläget.

Det enda jag nu hoppas är att vi inte faller tillbaka i någon form av slowmotion där vi tror att de mesta löser sig per automatik och att det bara är att leka sig tillbaka från Superettan. Att fotboll inte är en mys-verksamhet är givet sedan länge. Jag hoppas att vi har läxan från 2007 färskt i minnet när spelarna träder ut på årets första träning. Det är krig som gäller. Det är 100% inställning som skall till för att ta sig upp från det råtthålet SE är. ÖIS kan inte harva i en sådan serie längre än nödvändigt. Det orkar vi inte med...
En sak är säker. Med värvningen av Janne Andersson, som har allsvensk rutin och meriter där ifrån, så visar ÖIS att man faktiskt vill uppåt. En riktigt viktig signal tycker jag och förhoppningsvis också en investering som gör att vi förtjänar spel i Sveriges högsta serie såsmåningom.

Välkommen till ÖIS Janne Andersson!

http://www.ois.se/default.aspx?sID=3&tID=3&oID=4675

0 kommentarer:

Skicka en kommentar