F*ck off SvFFs diciplinnämnd!

måndag 12 oktober 2009

Det är sällan jag blir irriterad på riktigt. Känslorna svallar under match och ett felaktigt domarbeslut, eller en ännu vanligare företeelse; fega domslut är något jag kan gå i taket för. Givetvis så släpper man det när domaren blåser av matchen. Man går vidare. Det är ju trots allt sport och inget allvarligt.

Men idag räkte det med att jag läste GP för att jag skulle känna en tydlig irritation över den småaktiga "eliten" som bestämmer vad folk får och inte får göra. Jag gillar inte hårklyveri och fega beslut när det kommer till humanitära manifestationer med fredligt budskap och innebörd. Kanske talar jag emot mig själv nu? Ja, det är inte upp till mig att bedöma men jag ser inte ÖIS-supportrarnas banderoll "Frige Dawit Isaak - fängslad i Eritrea sedan 2001" som något problem. Banderollen är inte tagen ur luften eller ur sitt sammanhang. Dawits bror har koppling till Örgryte som jag har fått det förklarat för mig och jag känner igen honom då jag har sett honom på ÖIS matcher då och då. Att vi supportrar kämpar för Dawit skulle i princip kunna jämföras med en tyst minut för någon legendar för klubben som har gått ur tiden. Skillnaden är att Dawit lever och att vi supportrar faktiskt kan belysa frågan för de som uppmärksammar banderollen. Och vad f-n spelar det för roll att vi gör det egentligen? Det handlar om en fredlig handling. Att frige en fredlig person som inte har med politik att göra alls. Vi vill inte förklara krig mot Eritrea god damn it!

Nej, det känns som att SvFFs diciplinnämnd har lite för lite ärenden i det lilla landet lagom så att man faktiskt bemödar sig med att ta till åtgärder mot vår lilla förening i detta stora och komplexa sammanhang. Det är en intressant att man har sådan nolltolerans mot supportrarnas engagemang i klubben och det som knyter an till den. För mig det hela befängt. Jag hade förstått diciplinnämnden om vi hade satt upp en banderoll som stod "Frige Svartenbrandt och Klark Olofsson - In och ut på kåken sen Jesus gick i kortbyxor", men nu är verkligheten en annan.

Jag står bakom Örgryte IS och Ulrika Rosén alla dagar i veckan i den överklagan man kommer att göra. 10 000 SEK tycker nämligen Staffan Anderberg, vice ordförande i disciplinnämnden, att företeelsen är värd. Deras beslut är ju som gjort för att fortsätta med manifestationen för Dawit bara för den sakens skull. Det är SvFF som gör frågan till politik, ingen annan.

Läs artikeln på GP om händelsen: http://www.gp.se/sport/1.223124-kampar-for-dawit-nu-botfalls-de

Här har ni länken till FreeDawit.com: http://www.freedawit.com/

0 kommentarer:

Skicka en kommentar