Hemma igen och hoppet lever!

fredag 9 oktober 2009

Förlust mot Häcken borta med 2-0 och massa röda kort. En vinst med hela 4-2 hemma mot Kalmar FF!? Ja, det är mycket jag missade när jag var i Grekland och grillade min bleksvenska hud.

Jag hittade ett tillfälle att läsa om Häckenmatchen på webben på hotellet men annars valde jag medvetet att inte jaga tag i resultatet i nästa match. Den mot Kalmar. Att förlora mot Häcken sved givetvis, men det kändes väntat. Åter igen lyckas ÖIS inte vinna mot det där sketgänget. Det är sorgligt. Häcken å andra sidan har gjort en väldigt bra säsong och de hade varit inne i en väldigt bra period inför ÖIS-matchen. Förslusten där är inte mycket att göra åt. Man var tvungen att gå vidare illa kvickt för att rusta sig för en till synes omöjlig uppgift. Att besegra Kalmar FF som var förra årets mästare och tillika aspiranter på årets toppstrid. Personligen hade jag dömt ut den matchen redan sedan jag första gången såg spelschemat innan säsongsstarten i April. Aldrig i h-vete att ÖIS skulle kunna rubba Kalmar! Men givetvis så hade jag fel igen. Herre gud vad ÖIS vann! Det var inte 1-0. Det var inte 2-0. Inte heller 3-0. Utan hela 4-2! Ser man till de målen som ÖIS släppte in så var det återigen mål som kom ut av situationer som var tveksamma från våra backar men samtidigt... vad spelar det för roll att man släpper in mål om man alltid gör fler än motståndaren. ÖIS gjorde faktiskt det omöjliga och jag gissar att spelbolagen knappast blev utfattiga den kvällen. Hur många hade satt pengar på 4-2 till ÖIS och INTE tvärt om? Hm...

Ja, så nu är man här hemma igen. Vädret är sig likt. Jobbet greppar snart tag i en efter det att man åter sätter foten där efter semestern. Det känns ganska länge sedan man strosade runt på stranden i 30-gradig värme. Men det känns ändå bra nu när man kommer hem. ÖIS är på G och jag känner segervittringen i näsborrarna. Jag måste ha varit bedövad i dem innan efter alla negativa resultat och all förlorarmentalitet man har kännt under större delen av säsongen. Nu är laget ett helt annat. Med Åges hjälp visar man sig vara ett helt annat lag än tidigare och spelare som har varit pinsamt bleka har verkligen börjat blomma och levererar mer och mer... Jag kan inte se hur någon eller något kan stoppa en fortsatt positiv utveckling nu. Så länge laget tror att man kan vinna så kommer fler segrar. Det handlar bara om att kontrollera nerverna och inte dras med i något övermod. Ödmjukhet och ett sjuh-vetes jobb på plan kommer att fixa nytt kontrakt... Jag känner det.

3 kommentarer:

Calle sa...

"Hur många hade satt pengar på 4-2 till ÖIS och INTE tvärt om?"

Marcus Birro lyckades tydligen med konststycket. Välförtjänta pengar, så fint som han skriver (http://blogg.expressen.se/birro/entry.jsp?messid=545740).

KG sa...

Birro är lite udda så det skulle väl vara just han som lyckas med ett sådant spelstycke.

Annars vill jag ödmjukt tacka för den här förnämliga bloggen som jag besöker då och då. Tack Mikael!

Vi ger aldrig upp!

/KG

Mikael sa...

Det var som attan! Ja, det skall väl vara Birro för att ta hem den potten... :D

Tack KG för de varma orden och tack Calle för länken till Birros blogg!

Skicka en kommentar