Hareide inte bara intressant för ÖIS

torsdag 22 oktober 2009

På fotbolldirekt.se kan man idag läsa att HIF är intresserad av sin gamla guldtränare Åge Hareide. Hareide själv bekräftar att HIF har kontaktat hans agent men att det nu är ÖIS som gäller. Jag tror att Åge är såpass proffsig att han också kan och kommer bibehålla fokus på ÖIS hela slutstriden ut. Det är jag inte speciellt orolig över. Däremot är jag rätt orolig över om hurvida ÖIS klarar av att behålla Åge eller inte.

Åker ÖIS ur så skall det nog mycket till för att klubben skall ha råd att ha honom kvar. En annan aspekt som är väl så viktig är att Åge tidigt uttryckt sin önskan om att få träna ett lag på högsta nivå. Att rodda ett nedbantat ÖIS i Superettan är knappast något som Åge lämnar sitt hemland Norge för att göra på längre sikt. Men... om nu ÖIS klarar sig kvar via kval så har ju Åge sitt lag på toppnivå för sina fötter och en förening som är mer än villig att behålla honom. Däremot så tror jag givetvis att det är pengarna som avgör i slutänden. Dels så skall Åge ha en lön, men sen så återstår det ju att se vad ÖIS har kvar i plånboken för att stärka upp laget för att inte hamna i samma sits som i årets upplaga av Allsvenskan. Frågan är om Åges lön plus att sen förstärka truppen långsiktigt är helt förenligt? Det kommer att behövas mer bidrag från de stora drakarna isåfall om inget oförutsett bra händer med ekonomin i klubben.

Som jag ser det så önskar jag att ÖIS satsar på tränarsidan i första hand vid en ev. degradering. Det är uppenbart att Åge är en stor del av skillnaden mellan vårens lag och höstens lag. Med hans intåg i föreningen så har kraven på spelarna ökat och han har varit med att gallra och få upp spelare till nya nivåer och med stärk självförtroende. Kolla bara på en spelare som Markus Gustavsson. Han var som en liten vilsen kalv på grönbete, även om man har kunnat se att han har mycket boll i sig. Sen Åge kom har han fått en ny chans och som han har blommat ut. Jag ser med ödmjuk optimism fram emot Markus fortsatta utveckling, under en meriterad och mycket kunnig tränare. Jag hoppas verkligen att ÖIS inser vikten av att behålla Åge eller åtminstone ersätta honom, om han väljer att flytta, med något snarlikt lika bra alternativ. Bra tränare växer inte på träd...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar