ÖIS vs. Helsingborgs IF 3-0 (För två månader sedan omöjlig uppgift...)

söndag 18 oktober 2009

Det är ofattbart. Det är väl så man närmast kan beskriva dagens bedrift på Gamla Ullevis snustorra a la Grimsta IP. Skönspel? Jovars, det bjöds allt på några läckra pass som gör att man återigen kan skönja varför ÖIS vill kalla sig "Lirarnas lag". Idag lirades det om än med en hel del tur i ryggsäcken.

Men först. För er som brukar återkomma till den här bloggen så vill jag ödmjukast be om ursäkt för den sparsamma aktiviteten som är här för tillfället. Jag har haft lite mycket tidskrävande uppgifter som tyvärr inneburit att min fria tid vid datorn drastiskt minskat. Detta är förhoppningsvis bara tillfälligt. Först var det semester o s v... Nu hoppas jag att jag skall kunna bidra lite på den här sidan i slutspurten av Allsvenskan 2009.

Som sagt, ÖIS "krossar" Helsingborg med hela 3-0. Siffror som är mycket välkomna i bottenstriden där målskillnad kan komma att avgöra om ÖIS har riktigt otur. Men men, förhoppningen är ju att man skall gå om lagen på poäng i första hand och efter dagens seger så ser det onekligen positivt ut.

Jag har tyvärr inte tid att göra en total matchanalys men för att göra en lång historia kort så säger jag bara: Alvaro Santos. Det är han som är den mest tongivande spelaren i dagens ÖIS och även om hela laget går som på räls och får ännu en portion välförkänd tur så är Alvaro den som är inblandad i alla 3 målen. 1-0. HIF-försvarare river ner Alvaro i straffområdet och får rött kort. Utvisning. Domaren pekar mot straffpunkten och Alvaro tar den själv. Han placerar iskallt in 1-0 efter att ha väntat ut en riktigt darrig HIF-målis. 2-0. Oturen fortsätter förfölja HIF. Efter en till synes harmlös boll så petar HIF-försvararen in den i egen bur, tätt förföljd av en målhungrig Alvaro Santos. Inget att snacka om. ÖIS leder välförtjänt. 3-0. Marcus Gustavsson får bollen strax utanför straffområdet och drar till en väl avvägd placerad boll... trodde man. Sekunden efter sätter han stolpen och bollen går rätt ut till Alvaro som på allra proffsigaste manér drar till bollen med en svepande spark som träffar på utsidan höger fot bollen tar en bana bort från en stäckbänksliknande HIF-målis. Vilket underbart mål! Förlösande likt ett toabesök där man fått hålla sig i år och dar innan! Underbart!

Vad säger man? Ja, inte trodde jag i min vildaste fantasi att ÖIS skulle vinna över HIF när skåningara faktiskt hade en europaplats att kriga till sig. En match som för 2 månader såg ut att vara en given förlust förvandlades till ännu en viktig 3-poängare mot Allsvenskans toppskikt. ÖIS lirar bra också om än med en hel del tur som sagt i bagaget.

HIF var inte uddlösa totalt trots att man spelade med 10 man i större delen av matchen. De skall ha all kred och skall man vara ärlig så har de en hel del oflyt i sista tredjedelen av plan. ÖIS höll dock ihop det bra i backlinjen och störst anledning till att HIF aldrig kom ikapp är Bengt Andersson i mål. Han blandar och ger tycker jag sett under den tiden han spelat med ÖIS nu men idag var han i storform. Jag vågar säga att han räddade ÖIS både 3 och 4 gånger. Hade HIF fått ett mål så hade det kanske sett annorlunda ut. Men Bengan var stabil. Han bjöd dessutom på en dribbelshow ca 2 m från egen mållinje och höll med sin stora hydda bort HIF-anfallaren som likt en ilsken geting kretsade kring honom för att sno åt sig bollen och redusera. Lyckligtvis så räkte Bengans fotegenskaper till den här gången och vi slapp se honom göra bort sig och orsaka ett onödigt baklängesmål. Reaktionerna på läktaren var av skräckblandad förtjusning över Bengans tilltag, men jag är inte säker på att Åge var så himla nöjd över "showen". Skit samma. Bengan är kung i mål och när han är såhär bra så har man riktigt svårt att se hur ÖIS skall ersätta honom. Givetvis så måste man vara mogen nog att förstå att ÖIS måste se på alternativ till Bengan nästa säsongen men ändå... varför inte låta gubben spela kvar om han spelar som idag? Jag är kluven likt topparna på ett sönderblekt hår.

Vi hoppas att vi får med oss 3 poäng från Stockholm nästa lördag. Åker DIF på stryk där så har vi iallafall ett lag klart för Superettan nästa säsong. Det vågar jag nog säga. För ÖIS del handlar det om att ladda batterierna, hoppas på andra resultat i bottenstriden och sen gå ut och köra som om det vore sista matchen på säsongen. Man har INTE råd att förlora mot DIF tyvärr...

Men jag har svårt att känna någon större oro nu. Givetvis är läget ångestladdat som vanligt men dagens 3-poängar var inte något jag trodde på innan avspark. Men ack så fel jag har och ack så glad jag är över att jag har det!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar