Hamrén stannar i Rosenborg

fredag 30 oktober 2009

Hamrén blir inte tränare för svenska landslaget. Väntat? Nja, jag trodde faktiskt inte att Hamrén skulle banga när det lockades med landslagstränarerbjudande. Personligen ser jag det som en stor förlust för svensk landslagsfotboll att ingen av våra mest lovande och samtidigt intressanta tränarnamn åtar sig jobbet. Risken är att nästa landslagstränare blir en man som "blivit över" när alla andra förstaval har tackat nej. Lite som att bli invald i laget sist på skolgården när man lirar fortboll på rasterna. Kan knappast vara jättekul.

Det är riktigt tråkigt samtidigt att ingen av våra "heta" namn faktiskt väljer att avstå från landslagstränarjobbet. Svennis var kanske inte ett drömnamn för mig personligen men det är speciellt att han tackar nej när han äntligen har en lucka och kan ta över Sveriges landslag. Att han tackar nej känns ändå inte förvånande. Pengarna styrde nog där samtidigt som han är nyckeln för Notts C:s framtid. Att Hasse Backe väljer att följa Svennis är inte heller direkt förvånande och jag har aldrig tyckt att Backe hade varit en speciellt bra tränare för landslaget. Han känns lite för kategorisk och butter men som klubblagstränare är han säkert kanonbra. För ett lag i Engelska div.4 så är det nog jättebra med Hasse som tränare. Vad vet jag? Men att också Hamrén väljer att kliva av och inte ta jobbet som Sveriges förbundskapten är faktiskt lite mer förvånande. Visst, han tränar Norges bästa lag men vad finns sen att hämta där? Han vann med dem och kanske lockar då Europaspel för Hamrén? Fiskar han möjligen för en karriär utanför Scandinavien? Ja, jag vet inte men som förbundskapten så hade han ju onekligen gjort sig ett namn utomlands om han hade lyckats ta laget till VM- och EM-slutspel som Lagerbäck har gjort. Lagerbäck har ju redan fått flörtande kommentarer från Polen t ex efter det att han valde att avgå som sveriges förbundskapten.

Ja, jag vet inte vad man kan säga men jag är genuint besviken över att Hamrén inte blir vår nästa förbundskapten. För mig var han det självklara valet enda sedan det blev klart att Lagerbäck tackar för sig. Hamrén vill spela den anfallande fotbollen. Han bjuder på gröt på morgonen (ja, bara det säger allt!) och ser till att spelarna har det bra och ställer krav på sina spelare. Jag är säker på att Hamrén hade klarat att coacha Zlatan & Co ypperligt om han hade tagit chansen. Sen är ju inget sagt att han har förbrukat sin chans. Om vår nya förbundskapten, oavsett vem det blir, inte blir sittandes lika länge som Lagerbäck gjorde så kommer nog Hamrén att få frågan igen innan han är lastgammal.

http://www.gp.se/sport/1.238924-hamren-stannar-kvar-i-rosenborg

0 kommentarer:

Skicka en kommentar