Gamla Ullevis gräs får svidande kritik

måndag 19 oktober 2009

De som såg matchen igår mot HIF förstår nog varför en svidande kritik haglar över Gamla Ullevis gräs. Det såg mer ut som strandfotboll i vissa lägen än en kamp på ett höstblött gräs... Planen var snustorr och bollen hade knapp fart i passningarna. Nu verkade detta passa ÖIS ganska bra i o m att de vinner i slutänden men givetvis är det inget gott betyg åt en plan som inte är ett år gammal ens och vilken man har bytt fläckvis under året. Ja, jag är beredd att hålla med. Det håller inte.

Anledningar till varför planen är så dålig handlar i första hand om att det är 3 lag som spelar sina hemma-matcher där i Allsvenskan och att den dessutom har matchats hårt under EM och Gothia Cup. Jo, jag köper det också men att planen nu knappt är spelbar är väl ändå inget man skall acceptera för en ny arena? Vem tar hand om plan? Vem planerar för hur mycket arenan skall användas? Kanske har man brustit i just planeringen?

Tack vare den här sunkiga planen så är det nu risk för att slutspurten i Allsvenskan kommer att ske på Ullevi. Om nu ÖIS klarar sig till kvalspel så kommer det alltså bli ett kärt återseende av den planen i kvalspelssammanhang. Senaste ÖIS spelade kval var 2004 mot Assyriska. En rysare av stora mått! Det jag minns från den matchen är Assyriskas publik som gjorde allt för sitt lag och en skrämd skara ÖISare som hade orkat ta sig till den gigantisak evenmangsarenan för att se sitt lag göra det omöjliga. Det slutade ju till slut bra med en strumplästträff av Tryggvi och ÖIS klarar sig kvar. Jukka I tackar för sig och tackar för en "bra" säsong... *godnatt* Ja, jag vill då INTE se ÖIS kvala på Ullevi igen! Jag hoppas givetvis att vi får en fin inramning på Gamla Ullevi in i sista spelminuten. Men men, resan till kval är lång och kvalfylld. Det är inte klart än på långa vägar men jag kunde inte låta bli att reagera på GPs artikel och det som insinueras där.

Läs artikeln i GP här: http://www.gp.se/sport/fotboll/1.227263-ifk-s-och-ois-oden-kan-avgoras-pa-ullevi