Missar två matcher på raken...

måndag 28 september 2009

Tidigt imorgon bitti så drar jag till medelhavet med familjen och det skall absolut inte bli otrevligt. Tittar man ut den här morgonen så förstår man vad jag menar.

Givetvis är det trist att behöva missa två "hemmamatcher" i stan under den perioden jag är bortrest men sånt är livet ibland. Hemmaplan och hemmaplan... BK Röva och Rambergsvallen är ju nästgårds så någon vidare bortamatchkänsla får man ju aldrig där (Det är ju dessutom bara ÖISare på de matcherna...). Sen är det Kalmar FF hemma på Gamla Ullevi på lördag efter det, men till den hinner jag inte hem "tyvärr".

Vad gäller båda de här matcherna så är de grymt svåra och grymt viktiga. En ganska så oangenäm situation. ÖIS bör ta poäng i de här matcherna för att på riktigt vara med i slutet och verkligen slåss om en ev. kvalplats. Åge såg minst sagt missnöjd ut efter förlusten mot TFF i förra omgången och visst borde man kunna få ut med av ÖIS i den matchen än vad som nu blev. Med motstånd som Häcken och Kalmar så kommer det krävas lite mer än det vanliga. Häcken är alltid svåra att möta. Jag minns inte när ÖIS sist slog det laget. Det borde var år och dagar sedan nu. Att en seger för ÖIS kommer imorgon borde inte vara omöjligt men ett lag som Häcken kan slå alla lag i Allsvenskan det här året känns det som. Inte minst ÖIS. Mycket tack vare sin respektlösa speed och moral man har i laget. En av årets stora överraskningar med tanke på att Häcken snubblade upp i Allsvenskan 2008 genom ett gäng 3-poängare som kom först i slutminutrarna i de sista omgångarna. Jag trodde aldrig att Häcken skulle vara så bra i år som de visat sig vara. Kul för de få supportrar som håller på laget. Det blir en oerhört svår nöt att knäcka för ÖIS imorgon kväll men förhoppningsvis så kan skadan på Paulinho gör att Häcken blir något vingklippt. ÖIS måste vara på tårna och hålla Jonas Henriksson under hård bevakning.

Kalmar är alltid farliga. De är ett av topplagen även om det känns som om att de inte har varit lika stabila som förra året givetvis. Förlusten av Elm kanske blir deras fall i slutänden men det är inget man som ÖISare bryr sig om. För oss blir det likt förbannat en riktigt svår match och med mycket tur och kämpa så kan det gå vägen även där. Vi får hoppas på underskattning i motståndarlaget helt enkelt.

Jag vågar inte tro på seger i någon av de här matcherna faktiskt, men poäng kan det bli. Hade nu inte ÖIS fallit så hårt mot TFF så hade jag kanske varit modigare i min bedömning av lagen men nu känns det som att laget återigen måste ta sats uppför backen. Som jag ser det så är laget inte nära krönet på långa vägar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar