Hur länge skall ÖIS orka?

onsdag 23 september 2009

Imorgon är det ännu en s k "måstematch" på Gamla Ullevi. ÖIS tar emot Trelleborgs FF och det är ingen enkel uppgift som står inför våra rödblå lirare.

TFF har blandat och gett i de matcherna man har spelat efter sommaruppehållet. Man inledde ganska dåligt men har sedan spelat rätt så stabilt resultatmässigt och lyckats med att hålla förlusterna till uddamålsförluster, segrat mot IFK Göteborg och GAIS och nu nära nog slå BK Röva med 0-2. De gula från Hisingen är dock inne i ett stim och lyckades ju hämta hem förlusten och få till ett oavgjort resultat (2-2). TFF dras i o f s med ett gäng skador men att tro att ÖIS inte skall få problem mot TFF gör man nog klokt i att inte tänka. Det kommer att bli tufft och ÖIS spelare måste återigen vara taggade upp över öronen när det går in på Gamla Ullevi imorgon kväll. Det är vad krävs om det här skall gå vägen. TFF är defensivt starka och med Tom Prahls fotbollsdödande taktiktankar så kan vi nog få se ett bakbundet ÖIS när den sista passningen skall fram. Jag är inte så säker på att TFF kommer vara speciellt benägna till att tjuva på bollar offensivt utan jag tror man kommer att spela ett samlat försvarsspel och sen satsa på omställningar. Det gäller att Robin och Leinar är på tå då och inte lika passiva som mot AIK i avgörande beslut.

Efter förlusten mot AIK så svider givetvis känslan av att förlora. ÖIS fick ett bitter påminnelse var i tabellen man befinner sig. ÖIS är inte i stånd att rå sig på topplagen i år. Så är det bara. Man får dock hoppas att Åge har lyckats skaka liv i alla spelarna igen och att få dem att förstå att det är nu på torsdag som det verkligen gäller. Det är 3 poäng som gäller!

Frågan är bara hur länge spelarna orkar kämpa? Hur länge kan de hålla på och tro och hoppas på att det här skall gå vägen? Som supporter är man försiktigt optimistisk men när man återigen kollar spelschemat och de poäng som krävs så blir man återigen ödmjuk. Nästan lite "övermjuk" om man skall vara ärlig. Det ser j-ligt tufft ut. Det är det enda man kan säga om läget.

Spelschemat är följande innan säsongen 2009 stänger. Jag tar också med våra närmaste konkurenter om kvalplatsen, DIF och Hammarby IF.

Omg. 24
ÖIS - TFF
DIF - HBK
HIF - GAIS

Omg. 25
BK Häcken - ÖIS
AIK - DIF
MFF - HIF

Omg. 26
ÖIS - KFF
DIF - TFF
HIF - BP

Omg. 27
ÖIS - HIF (Helsingborgs IF)
BK Häcken - DIF
HBK - HIF

Omg. 28
DIF - ÖIS
HIF - AIK

Omg. 29
ÖIS - IFE
HIF (Helsingbors IF) - DIF
TFF - HIF

Omg. 30
GFF - ÖIS
DIF - KFF
HIF - BK Häcken

Kollar man över det här spelschemat så börjar iallafall jag skruva på mig lite obekvämt. Ser man till omg. 28 så blir det ett hett möte på bortaplan. Knappast avundsvärt om kniven ligger tätt på strupen. En ångestmatch ur alla hänseenden på bortaplan. Det kommer att vara avgörande för bottenstriden. Det kan jag nästan lova redan nu. En match man bör spara sina naglar och nagelband till för att slippa börja tugga på skinnet. Då är nämligen risken att hela armen är avtuggad lagom innan domaren blåser av matchen. Men det är ju ett tag tills dess...

Som sagt. Spelschemat är inte speciellt kul att se. Men det borde vara rätt så peppande för spelarna att se och förstå att imorgon är det en oerhört viktig match som kommer vara en av de berömda halmstråna som ÖIS behöver greppa i höst.

Imorgon går jag på min sista match på en vecka p g a en veckas semester nästkommande vecka. Det kan ju tyckas rätt kasst planerat men jag måste skylla ifrån mig att jag inte har någon som helst inblandning i detta. Jag blev helt enkelt medbjuden på en solresa som jag inte kunde tacka nej till. En solresa för ÖIS lär det nämligen ändå inte bli under nästa vecka om man ser till sin mentala hälsa. BK Häcken borta och sen KFF hemma. *ryyyys* Det blir att sätta sig ned på ett "Internet-Café" vid medelhavet och ratta in någon av nyhetssiterna när matcherna är avklarade och bara ta emot resultatet. Straight in your face!

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Det gäller att Robin och Leinar är på tå då och inte lika passiva som mot AIK i avgörande beslut."

Leinar är avstängd så i just den här matchen spelar det inte så stor roll om han står och sover.

Mikael sa...

ja, det stämmer ju! Fel av mig och gud vad skönt Leinar måste tycka det skall bli att få sova utan att någon bryr sig.

Skicka en kommentar