Åge Hareide inte aktuell för ÖIS längre

tisdag 24 november 2009

Enligt Aftonbladet.se och intervjun med Örgryte IS klubbordförande Lars Ranäng så är inte Åge Hareide aktuellt för jobbet som huvudtränare för ÖIS nästkommande säsong. ÖIS har börjat kolla på alternativ som kan vara klart redan innan veckans slut.

Ni kan läsa artikeln i Aftonbladet här: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/superettan/orgryte/article6172919.ab

Jag tycker det är rätt att gå vidare och om Hareide inte är mer angelägen än vad han visat de senaste 2 veckorna så skall inte ÖIS sälja sig så billigt genom att vänta in i det sista på Åges svar. Åge valde som sagt att hålla dörrarna öppna för "större" klubbar än ÖIS under en längre tid och ÖIS var tillmötesgående till att börja med. Nu hade det däremot sett fruktansvärt löjligt ut om ÖIS inte tog saken i egna händer och gick vidare utan istället suttit som en skolpojke på trappan utan för dörren och väntat på att Åge skulle komma ut och meddela sitt slutgiltliga beslut. Det föstår ju vem som helst att Åge inte hemskt gärna tränar ÖIS den kommande säsongen för annars hade allt varit klart redan nu. Det är bättre att satsa på en tränare som på allvar väljer ÖIS och därmed kan brinna för uppgiften att ta ÖIS tillbaka till Allsvenskan.

Ja, vem blir nu tränare i ÖIS kommande säsong? Frågan är lika öppen som ett kalhygge i ett regnigt November. Det finns uppenbarligen ett gäng arbetslösa tränare på marknaden. Det diskuteras vilt om namn som Tony Gustavsson (f d Hammarby), Pappa Linderoth (f d Landskrona), Rickard Norling (f d AIK), Olle Nordin (f d Jönköping Södra) bl a. Jag lägger inga värderingar i det för jag känner att jag aldrig kommer att bli riktigt "övertygad" oavsett vilket namn som kommer till ÖIS. Möjligen skulle jag bli imponerad över en tränarvärvning om det hade varit ett riktigt spektakulärt namn som man vet är kopplat till en bred tränarkunskap som har fått lag och klubbar att bli bättre på lång sikt. Åge Hareide var för mig ett namn som passade in på den beskrivningen men frågan är vem som kan överglänsa det faktum att Åge hade kunnat vara tränare i ÖIS i nuläget om allt hade gått vägen. Oavsett vem som blir tränare så hoppas jag att jag kan känna "Ja ja, det blir nog rätt bra" åtminstone. Jag är inte intresserad av att se en ny Janne Carlsson i ÖIS. Jag vill inte se en "ekonomiskt fördelaktig" lösning i brist på annat. Jag vill se ett ÖIS med framtidstro och en viktig del i det arbetet är givetvis en långsiktig satsning på en tränare. En erfaren tränare med en beprövad och utvecklande spelidé. Det måste vara någon som har stor erfarenhet av att utveckla spelare och skapa vinnarskallar. Jag är uppriktigt trött på ÖIS kräftgång de senaste åren. Motgång, motgång på motgång förutom förra årets topp som gav en säsongs gästspel i Allsvenskan det här året. Åge har sått fröet i höst med positiv utveckling. Nu är det bara att hoppas att vi får en kompetent ersättare som kan förvalta det, fortsätta utveckla, och sen skörda framgångarna.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar