Åge och Zavadil påväg bort?

söndag 8 november 2009

Så var den här igen! Julen? Nej, inte riktigt än men jag tänkte på Silly Season. Kanske är det den enda säsongen som ÖIS kan ha rätt så jämna steg med övriga lag i form av spaltmeter i media. Iallafall i år. Tyvärr lär vi inte få så många roliga besked från media som tidigare i år innan Allsvenskan 2009 drog igång. Då chockade ÖIS läsarna genom olika rykten och än mer när väl Alvaro Santos skrev på för klubben mitt framför näsan på Helsingborg. Det var glädjens och hoppets tid. Nu är den sagan över och ÖIS får sikta på småsmulorna när de stora gamarna har roffat åt sig vad de skall ha. Givetvis kommer gamarna att ta våra spelare som vi lovordat den här säsongen och även tidigare.

Därför är det inte inte speciellt förvånande att Pavel Zavadil drar blickarna åt sig. Han har en kunskap som få spelare faktiskt besitter i Sverige och han är en tillgång till näst intill alla lag om han väl tar en plats. Att Mjällby (där Zava en gång har spelat) säger sig vara intresserade är ju inte speciellt konstigt. De måste förstärka truppen för att ha någon chans i Allsvenskan. Det är bara att se på hur det gick för ÖIS i år för att dra en väldigt viktig lärdom. Tittar man på Norrköping året innan så får man än mer vatten på sin kvarn. Mjällby gör givetvis rätt.

Åge Hareide. Han är förvisso ingen spelare men ack en så viktig kugge för ÖIS den lilla tid han har varit i klubben. Utan hans kunspa och hjälp så hade de sista omgångarna varit ganska så trista gissningsvis. ÖIS hade varit ute ur leken tidigare om Janne Carlsson hade fått fortsatt förtroende efter sommaruppehållet. Det vågar jag påstå. Allt talar för att Åge drar till Helsingborg inom kort om inte ÖIS gör något fruktansvärt oväntat. För ÖIS del handlar det ju om att bygga långsiktigt nu och vill inte Åge vara med där så är det inte mycket att göra åt. För ÖIS del så gäller det att hitta en tränare som vill vara fler år än 1 om det skall gå vägen den här gången. Det räcker heller inte med vilken tränare som helst utan vi behöver se en riktigt meriterad tränare med en välutvecklad spelidé för annars kan vi bara stirra vidare mot avgrunden som sträcker sig långt förbi Superettan. ÖIS har inte i de lägre serierna att göra utan skall givetvis hålla till i Allsvenskan. Något annat har man inte råd med.

Åge till Helsingborg alltså. Det är inte så otroligt om det väl blir klart innan Jul. Att Zavadil drar till Mjällby är däremot inte lika säkert. Vad jag förstår av GPs artikel så har Mjällby visat intresse och Dick Last har sagt att alla spelare är till salu. Med det menas givetvis att ÖIS knappast kommer att hålla på spelarna om de får ett riktigt bra bud. Däremot så säger inget att Zavadils nästa klubbadress kommer vara Mjällby. Vi får se var han hamnar till slut...

Personligen känner jag mig tom och uppgiven. Kanske mest för att jag är lite av en domedagsprofet i sådana här lägen. Jag tror alltid det värsta. Sen har man ju varit med ett tag nu i ÖIS-sammanhangen och har följt med i några år. Man vet ju att ÖIS knappast har full med ess i rockärmen för att klara ut en sådan här svår situation man nu befinner sig i. Hela det här året har varit en enda stor tumskruv som bara dras åt hårdare och hårdare ju längre tiden går. Hur länge skall ÖIS klara av det här? Det skulle vara bra att få höra från ÖIS ledning hur strategin nu ser ut framöver och hur man ser på nästa säsong och framtiden i stort. Jag är ÖISare för evigt men det vore skönt att få en bekräftelse på hur landet ligger egentligen. Jag är nedslagen över årets resultat. Jag är säker på att man är lika nedslagen på ÖIS-gården men frågan är vad man tänker göra för att förändra situationen. Jag kommer göra mitt. Jag köper säsongskort även nästa säsong och jag betalar in medlemsavgiften. Något annat är det inte tal om. Vad mer kan man göra?

Ja, man kan ju luta sig tillbaka och följa såpan "Silly Season". To be continued...

GPs artikel om Zavadil:http://www.gp.se/sport/1.245243-zavadil-pa-vag-bort

0 kommentarer:

Skicka en kommentar