Hammarby IF vs. ÖIS 0-1 (Där satt den!)

tisdag 21 juli 2009

JA! Det var sannerligen på tiden! Detta är vad man har väntat på i en halv säsong. Seger! Ärligt talat så trodde jag att den skulle ha kommit bra mycket tidigare men nu det sista undrade jag ärligt talat om jag någonsin skulle få se en seger den här säsongen. Men igår kom den alltså.

Själv befann man sig på Österlen och hade precis inmundigat en utsökt ryggbiff på en riktigt bra restaurang i ett litet samhälle vid namn Gislöv. SMS:et från polaren dimper ner i mobilen i fickan och där står "SM-guld". Givetvis så undrar man till vem och vilken sport han syftar på. Till slut minns jag! Det är ju matchdag idag för ÖIS! Bara den känslan att inte ha stenkoll på ÖIS matchprogram i nuläget då det är semester och allt talar ju för sig själv. Man hade tappat gnistan. Iallfall hade jag gjort det efter pungsparken i slutminutrarna mot Gefle. Den smärtan tog ett tag innan den släppte och innan jag visste ordet av så befann jag mig alltså på Österlen, långt bort från sport och bra väder. Men igår hittade den alltså tillbaka till mig. Sporten. Fotbollen. Jag kände en oerhörd lättnad över SMS:et och bekräftelsen på att det faktiskt var ÖIS som hade vunnit med 0-1 på bortaplan mot Hammarby. Det är på förhand ingen jättelätt uppgift och speciellt inte för ett näst intill redan uträknat bottenlag. Men ÖIS gjorde alltså det "omöjliga". Man lät härföraren Marcus Allbäck visa vägen mot seger med sitt 0-1 mål redan i 2:a minuten. Det stod sig otroligt nog hela matchen ut. Sen när har ÖIS hållit en nolla i ca 87-90 när man själv gjort första målet? Det måste vara länge sedan?

Hammarby blir alltså laget som först förlorar mot laget i Sverige som börjat en allsvensk säsong sämst sem historieböckerna om den typen av statistik började skrivas. Det kan inte kännas bra. Däremot kan man ju skadeglatt konstatera att käre Linus Hallenius fick se sitt nya lag förlora mot det laget han ratade bara för några veckor sedan. Även om jag tror att Hammarby kommer klara sig kvar så var det riktigt skönt att få tvåla till 08:orna igår. Något det säkerligen inte hade räknat med. Inte på hemmaplan av alla platser och inte mot ÖIS. Skönt för rödblått måste jag säga!

Enda negativa som jag kan se är att jag inte personligen fick se mina hjältar vinna. Jag hade mer än gärna sett årets första seger på bortaplan om jag på något sätt hade haft en spåkula att gardera mig med. Ryggbiffen var fantastiskt god på Österlen och hela vistelsen där skulle jag motvilligt byta bort mot en förlustmatch i Sthlm-land. Men med facit i hand så hade ju en vistelse i Sthlm varit minst lika upplyftande med en ÖIS-vinst i bakfickan. Men men, sådan är sporten. När man tror att det eviga mörkret står för dörren och ödet är fastställt så händer det oväntade. Det finns alltid en vinnare och en förlorare i de flesta lägen. Fotboll kan ju sluta oavgjort men ur ÖIS-ögon är det det samma som en förlust i nuläget. Vi måste vinna. Så enkelt är det. ÖIS var äntligen vinnaren igår. Match efter match där vi har stått som förlorare har tagit oss närmare just gårdagens seger. Åge har börjat gjuta mod i spelarna och manat på den i rätt riktigt. ÖISarna börjar visa färg! Det är samtidigt storsinnt av Åge att hylla klubben så mycket som han gör. Inte minst våra supportrar i ÖIS. Det är skönt att se en så stark ledare samla alla tänkbara krafter i enad front mot det nya Allsvenska kontraktet. Något annat alternativ finns givetvis inte. Jag hoppas att det skall hålla hela vägen och att Åge förblir i ÖIS. Han känns som den person som kan få ÖIS spel att komma någonvart och inte göra laget till ett ängsligt lag som spelar större än vad de förmår och dessutom inte värvar spelare som platsar in i spelidén (om det nu har funnits någon innan Åge?).

Ja, det är svårt att vara saklig egentligen efter gårdagens seger. Det är som sagt en enda stor lättnad i ÖIS-själen. Näst intill samma lättnadskänsla som jag kände i höstas när ÖIS äntligen blev klara för Allsvenskan efter en skön seger mot Väsby United. Vi får verkligen hoppas att vi ÖISare får chansen att få uppleva en seger på hemmaplan också och den får givetvis komma redan nästa måndag. Jag tror att vi får se ett mer revanchsuget Hammarby då men vi får se till att göra allt i vår makt på läktarna för att hjälpa vårt lag att ta en skön dubbelseger mot ett och samma lag. Det hade varit förbaskat gött att ge Hammarbyarna den presenten.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar