U21-match och nyförvärv

tisdag 28 juli 2009

Ja, undetecknad tog sig idag upp till U21-lagets match mot GAIS. Det var väl en match som inte kommer att hittas i historieböckerna över ÖIS U21-lags insatser men det var en match i relativt högt tempo många gånger. Kanske lite väl högt tempo för att någon form av skönspel skulle kunna bli till. Det var mest GAIS som klarade av den typen av fotboll även om det var ÖIS som tog ledningen 2 gånger om. Först 1-0 och sen 2-1. GAIS lyckades kvittera båda gångerna. Jag gick när GAIS efter ett snyggt förarbete stötte in 2-2 målet helt otagbart för Peter Abrahamsson i ÖIS-målet.

Personligen var jag inte upp på ÖIS-gården för se matchen i sig utan givetvis var jag där för att spana in ÖIS nyförvärv Niclas Elving, samt de två provspelande Islam Saber och Mike Randolph.

Först måste jag erkänna att jag tog fel på person. Jag trodde mig ha spanat in Niclas Elving direkt från början då en av ÖIS unga kantspringar imponerade på mig stort med sin teknik, spelförståelse och snabbhet. Det visade sig dock vara en helt annan spelare, nämligen Jacob Olsson med nr 13 på ryggen och som inte alls är ett nyförvärv. Det säger väl mer om min uppdatering kring U21-laget än om upptäkten i sig men jag måste säga att Jacob verkligen imponerade på mig. Hans offensiv och teknik där var det ingen fel på. Möjligen stod han och stampade lite ibland men i stort så var han den spelade som hade skönast touch och teknik på plan. Han var snabb och vågade ta för sig. Jag vet inte så mycket om hans potential i övrigt men idag var han väldigt bra och rolig att se. Han visade sig dessutom vara en alroundspelare då han utan större problem gick från vänster yttermittfält till höger yttermittfält för att sedan i slutet av matchen ta en vänsterbacksposition. Alla positionerna klarade han med bravur. Kul att ÖIS har en sådan spelare i laget och frågan är om han ändå inte skulle klara sig fin i A-lagsfotboll framöver?

Och hur gick det nu för t ex Niclas då? Ja, när jag väl hade hittat honom på den andra kanten där Jacob inte spelade så såg jag en liten kortväxt spelare som såg ovanligt ung ut. Jag hade nog tänkt mig någon rejälare kroppshydda på Niclas men så var alltså inte fallet. Storleken har ju ingen betydelse sägs det och jag kunde med en gång se att Niclas har mycket fotboll i sig. GAIS gav dock inte honom så mycket utrymme att jobba med bollen på. GAIS gav inte någon ÖISare speciellt mycket tid med boll faktiskt. GAIS gjorde det bra. Niclas visade dock en helt OK vilja men jag vet inte om jag blev "jätteimponerad" av honom. Kanske var han trött. Kanske hade energin sinat lite nu när allt är klart med ÖIS och alla tankar och viktiga beslut är över. Om det var så så förlåter man honom givetvis och man kan förstå att det tar på krafterna innan sådant blir klart. Det jag såg tycker jag såg bra ut, men att Niclas skall vara med och konkurera på yttermittfältspositionerna i A-laget redan i höst ser jag som smått otroligt. Möjligen kan han få en plats i laget om sjukstugan skulle bli oerhört belastad (vilket vi INTE får hoppas!). Niclas är en framtidsman helt klart och det blir spännande att se vad det kan komma att bli av honom i ÖIS.

Islam Saber måste jag säga var dagens största besvikelse. Han spelade drygt en halvlek innan han blev avplockad av tränarna. Under de ca 60 min han spelade så rörde han bollen lika många gånger som man har fingrar på handen om man är normalt skapt. Jag kan inte få ihop det till mer kontakter iallfall. Islam må vara en lovande talang i Egypten, men när motspelarna smäller på, pressar och stressar så hänger han inte med. Islam lyckade allt som oftast istället springa och göra sig helt opassningsbar. Synd. Jag hade hoppats på att Islam var en joker som ÖIS skulle kunna få hit till spel och överraska med. Men jag tror alltså inte att Islam får någon fortsättning i ÖIS. Han har boll i sig som det brukar heta, men har inte fysiken och inte tempot.

Mike Randolph. Först trodde jag att Edwin Phiri hade kommit tillbaka när jag såg Mike på håll. Dem var inte helt olika på håll iallfall. Men sen såg man att Mike var numret mindre än t o m Edwin. Min första tanke var att han inte räcker till i Allsvenskan p g a sin läng och lite lätta kropp. Alla minns vi väl Clifford. En liten teknisk lirare från Zambia som var jordens talang men som med lätthet blev plockad av Allsvenska backar när han kom till ÖIS. Det håller inte med för små lirare helt enkelt och trots Mikes mycket mogna passningsspel och blick för passningalternativ så tror jag inte vi kommer få se mer av Mike heller i ÖIS än i matchen idag. Han var bra med boll men kändes lite för lätt och kanske t o m för långsam löpningarna. Han lyckades inte stoppa sin markering helt utan inlägg smet förbi honom trots att han vek ut sig i sin fulla längd för att mota det. Jag önskade så att han skulle vara den där vänsterbacken man direkt ser kommer att fixa det allsvenska tempot och det fysiska spelet där, men nej... Mike känns inte som rätt lösning på vänsterbacksplatsen i nuläget.

Att Niclas kommer till ÖIS känns helt OK och jag tror att han har potential att utvecklas i samma takt och riktigt som t ex Marcus Anderberg har gjort i år. Niclas har såpass mycket talang och ser luckorna fint. Det kommer att bli intressant att följa honom som sagt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar