Inför-derby-snack i Studio ÖIS på torsdag!

onsdag 5 augusti 2009

Jag vill passa på att göra alla ÖISare uppmärksamma på Studio ÖIS som sänder exklusivt på webben inför derbyt mot IFK Göteborg på söndag.

På torsdag (kväll?) kan man alltså se ett bandat Studio ÖIS där bl a Pontus Kåmark, Marcus Allbäck och Johan Anegrund kör lite inför-snack. Allt på ÖIS officiella hemsida alltså.

Det skall givetvis bli intressant att se vad de här herrarna har att säga om läget och om ÖIS möjligheter i årets allsvenska. Personligen vet jag inte om det finns så mycket att snacka om egentligen. Receptet är enkelt. ÖIS måste kriga i varje match som återstår och måste t o m ta poäng i matcher som på förhand är tippade i motståndarens favör, om man nu överhuvudtaget skall ha möjligheten att hänga kvar. Man lyckades inte slå Hammarby hemma och man lyckades heller inte behålla ledningen i förra matchen mot Örebro. Man har helt enkelt tappat onödiga poäng i matcher där man faktiskt har haft det något så när i egen hand.

Men som sagt. Tar laget poäng från motståndare som på förhand är tippade som segrare så kan det bli bra ändå. T e x så skulle en poäng från söndagens derby vara guld värt. Eller ja... guld och guld... Det skulle vara MYCKET värt iallafall.

Nu lyckades ju IFK Göteborg vända starkt mot BK Röva i förra matchen men samtidigt visar trenden att IFK inte har det mest stabila spelet just nu. Laget är något försvagat mot i våras då ÖIS mötte dem efter deras storförlust borta mot just samma BK Röva. Visst vill IFK visa ÖIS var skåpet skall stå på söndag men jag känner en försiktig optimism. Lyckas bara ÖIS hålla undan defensivt så kommer lägena offensivt för Santos och Allbäck. Det såg vi redan i vårderbyt. Hade Mackan satt sitt skott i mål istället för klockrent i stolpen så hade säkert matchen varit en annan än vad den blev. ÖIS i medgång är jag säker på väger tyngre än ett IFK i motgång i nuläget. IFK har många unga spelare som mer eller mindre inte har varit med om något motgång än. IFK har varit starka. Skulle det gå emot IFK nu så tror jag att det kan börja darra i leden och det får redan börja darra på söndag för min del. Jag tror i ärlighetens namn att IFK Göteborg är det laget som otvivelaktigt ligger närmare seger än ÖIS. Däremot tror jag att om ÖIS spelar på toppen av sin förmåga så kan det mycket väl bli en match som vi sent skall glömma. Vi får hålla tummarna om att så blir fallet.

Vad gäller spelartruppen så är det ju olyckligt i och med att ÖIS måste avstå Björn Anklev som är avstängd efter att ha dragit på sig sin 3:e varning. Inte nog med det. Sebastian Johansson drog på sig ett gult kort i matchen mot Örebro och har faktiskt i och med det också dragit på sig 3 st varningar sammanlagt. Det är nämligen så att man tar med sig varningarna från en klubb till en annan om man byter mitt i säsongen. "Seb" har alltså fått 2 st varningar innan i HBK-tröjan den här säsongen. Inte bra. Sebastian Johansson med sitt skavande hade suttit fint mot IFK Göteborg. Nu får andra ta ansvaret istället och jag hoppas att de också gör det helhjärtat när det är en såpass viktig match sett i det stora hela. Det är inte bara ett prestige-möte. Det handlar i slutänden om överlevnad i Sveriges högsta serie.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar