5:e April, en söndag?! WTF SvFF!

tisdag 3 mars 2009

Det är inte utan funderingar man tänker på ÖIS premiärmatch mot GAIS den 5:e April. Först och främst är det ju glädje man tänker! Sen så tänker jag på hur det skall bli med biljetterna... Jag skall ha 3 st extrabiljetter är tanken. Själv är man ju safe. Köpte årskortet direkt efter att första erbjudandet från ÖIS kom ut i höstas. Man ville ju inte missa något. Men som sagt, har 3 st extra biljetter jag måste få tag på. Med tanke på alla de medgångssupporters ÖIS har så borde ett derby mellan ÖIS och GAIS i självaste premiären och invigningen av nya arenan få lockat fram dessa ur sina gryt. Desto sämre för mig som vill ha extrabiljetter men desto bättre för ÖIS och Göteborgsfotbollen såklart! Jag skall försöka hålla mig framme så fort biljetterna släpps.

Förutom oron över biljetter så undrar man ju i sitt stilla sinne varför Sverige aldrig kan anpassa sig till övriga Europa i vissa detaljer. Det är klart att vi inte behöver göra likadant i allt, men jag tänker först och främst på en sak: Val av matchdagar. Varför envisas SvFF att lägga premiären på en söndag? Varför kan vi inte få njuta av en match på en lördag med allt vad det innebär. En bit god mat hemma eller på stan, en äkta uppladdning på en pub i stan med likasinnade eller vad som. En dag helt dedikerad fotbollen och sitt favoritlag alla kategorier. När skall vi få känna att fotboll är en fest?!
Inte så svårt att lista ut vad en person på SvFF skulle säga om detta. Huliganproblem med fylla och slagsmål. Skadegörelse. Ja, visst är det ett problem och jag kan inte säga emot det. Det är säkert något som kan ske. Men det har knappast med val av matchdag att göra enbart. Jag kan lova att om det är huliganer vi pratar om så spelar det knappast någon roll vilken dag i veckan det är eller vilket väder som råder. Vill man slåss så slåss man uppenbarligen. Det är bara att kolla hur det har sett ut innan. Det finns ju firmor som stämmer träff långt utanför stan när det inte äns är matchdag. "Vänta... innan du slår till mig igen... vilken dag sa du att det var idag?"

Sålänge man förknippar matcher på lördagar som riskmatcher så kommer det att vara så. Folk blir rädda för att media blåser upp orosvindar om att huliganer tar över stan. Så är det naturligvis inte. Om man istället gjorde något evenemang kring matcherna på en lördag och gjorde matcherna till en folkfest men bra upphausning innan så lovar jag att det vanliga folket hade tagit över gatorna, även i media. Det gäller att visa fotbollens framsida och visa vilka det är som går på fotboll egentligen. Med risk att låta som en folklig Lasse Berghagen i blå flanell-kavaj så hoppas jag att folket tar tillbaka arenan igen och gör fotbollen till det som fotbollen förtjänar. Det är dags att släppa fri känslan av fest när man går på fotboll och det är dags för Sverige att mogna och se på sina grannländer när det gäller synen på fotboll och arrangemangen kring matcherna.
Folk klagar på att publiksiffran sjunker i Allsvenskan i genomsnitt. Ja, inte konstigt om stämningen inför en fotbollsmatch är knappt snäppet över en vanlig familjebegravning. Det gäller att få av mysbrallorna av Svenssons som smygtittar på fotboll på TV-sända matcher och locka ut dem och till arenorna med något som är bättre. Ut med den förbannade överkokta varmkorven i torrt bröd och in med kebab eller något ännu godare. Det är nya tider nu!

Nej, att lägga matcherna strax efter gudstjänsten på en söndag är knappast melodin för att få man ur huse och få dem att känna att fotboll är en fest... "man skall ju upp till jobbet dagen efter dessutom, bättre att kolla matchen på tv med kärringen"

0 kommentarer:

Skicka en kommentar