Boyd Mwila till Djurgårdens IF

måndag 30 mars 2009

Boyd går alltså till Djurgården från ÖIS strax innan premiären är ett faktum. Undertecknad är inte alls förvånad att Boyd inte längre vill stanna kvar i ÖIS med tanke på den konkurrens som uppstått samt hur han aldrig riktigt lyckats göra sig till given spelare i ÖIS anfall i vått och torrt.

Skall man vara krass så har Boyd självklart varit en kugge i ÖIS arbete tillbaka till Allsvenskan och har redan tidigare visat sig hålla även på Allsvensk nivå. En förlust att han lämnar kan man tycka med andra ord. Men, sett till hur Boyd har presterat de senaste åren i Superettan så är jag inte helt olycklig över Boyds beslut att lämna ÖIS. Jag kan tycka att ÖIS gör ett moget beslut och faktiskt släpper en spelare som tidigare uttryckt sin vilja att lämna klubben och som inte direkt har rosat marknaden med sin målfarlighet. Boyd har mest varit snabb, inte målfarlig. Tyvärr. Jag har hela tiden haft större förväntningar på Boyd än vad jag tycker att han har lyckats leverera. Som ÖISare har jag varje år väntat på hans totala genombrott, men tyvärr så har det aldrig infunnit sig.

Sen har ju Boyd grym potential om han har rätt spelare runt sig. Det kan jag absolut tänka mig. Att få ett miljöombyte unnar jag verkligen Boyd och vi får hoppas att han tar ett steg vidare i sin fotbollskarriär i o m flytten till DIF. Zoran låter säga följande om Boyd på DIFs hemsida:
- Det är en spelare med spetskompetens för högerkanten, en mycket snabb och teknisk spelare som klarar av att behandla bollen i hög fart. Han passar mycket bra in ett 4-3-3-system och kommer att bli en viktig spelare för oss.
Att de känner varandra sedan tidigare då Zoran tränade ÖIS är knappast en nackdel.

Det är med en viss nostalgisk tår jag säger farväl till Boyd och tackar honom för alla dessa år i ÖIS. Samtidigt så vädrar jag framtidstro och nya möjligheter för ÖIS på den plats i truppen som Boyd lämnar tom. På ett sätt känns det alltså skönt att ÖIS "vågar" släppa Boyd. Nu har spelare som Anderberg och Elmander verkligen chansen till att få speltid i o m att en Boyd med största sannolikhet hade varit Janne och Pringels förstaval om bänkplatsen till anfallarna i alla lägen, alla dagar i veckan. Nu får vi bara hoppas att Elmander och Anderholm är mogna uppgiften att på allvar konkurera om platserna i anfallet, för de kommer att få tillfället att gå in i den Allsvenska hetluften under säsongen. Var så säkra.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar