Ingen Sylvain Legwinski i ÖIS

tisdag 10 mars 2009

Det är väl föga förvånande att ÖIS väljer att backa i Legwinski-affären. Det lilla jag såg av honom så kan jag inte säga att jag blev jätteimponera. Visst, han har sin rutin och därmed en blick för spelet. Säkert nyttigt för ÖIS sett till enbart det. Men Sylvain saknade tempot och "klippet" som jag gärna ser att defensiv innermitt har trots allt. Det gäller att kunna trycka till och hänga med i svängarna. Sylvain såg alldeles för seg ut ärligt talat och hans ålder talar i det här läget emot honom. Jag tror inte han är lika lätttränad som t ex Allbäck.

Sen att den här affären inte gick igenom direkt var kanske direkt talande om läget. Om ÖIS hade blivit helt utom sig av intresse för Sylvain så hade affären varit klar för länge sedan. Jag tror att den här affären inte blev av p g a en blandning av faktorer. En är ÖIS tveksamhet huruvida Sylvain skulle hålla i Allsvenskan och i kroppen sett till hans frånvaro från matchande och fotbollen under en längre tid. En annan kan nog vara Sylvains ekonomiska krav. Jag gissar att fransmannen ville ha mer än vad ÖIS var beredd att ge eller rent krass kunde ge i läget som nu är med en precis avslutad Alvaro Santos affär. ÖIS var inte beredda att "kasta bort" pengar på ett osäkert kort. Om så är fallet så tycker jag det var ett sunt beslut och ett besked till oss fans att de väljer att inte ta några som helst risker i köpet av spelare om de inte är övertygade om att det kommer att hålla i längden.

Vi supportrar kanske känner oss osäkra på kvaliteten på mittfältet säsong 2009. Kanske hade vi önskat något vassare alternativ där än vad vi kan peta in idag. Jag hoppas att spelare som Källander, trots sin ålder, håller säsongen ut och kanske t o m höjer sig ett snäpp från förra säsongen. Sen har vi ju Mellqvist som har tyngden. Bara att hoppas att också han får hålla sig skadefri. Sen har vi ju en del intressanta namn som kanske kan få sitt genombrott redan i år på mittfältet. Danny Ervik spelade fin fotboll på innermittfältet mot Falkenberg senast jag såg ÖIS. Kanske kan han få tid där i Allsvenskan med? Marcus Gustafsson är kanske inte den tuffaste spelaren i gänget vad gäller närkamper men som offensiv innermitt kan han bli en spelfördelare av klass. Bara han vågar ta för sig lite mer.
Ja, visst känns det lite tveksamt på innermittfältet när man känner efter riktigt noga men vi får försöka komma ihåg vad klubbens mål är för säsong 2009. Det är att inte åka ur igen. Med det laget vi har nu så tror jag absolut vi har väldigt stora chanser att klara av det. Samtidigt får man inte tro att allt hänger på en spelares vara eller icke vara i laget för att det målet skall införlivas. Och jag tror man gör riktigt fel om man tror att Sylvain Legwinski är den spelare som skulle ha gjort läget annorlunda för ÖIS placering i Allsvenskan 2009 när man väl knyter ihop säcken i höst, oavsett hur det har gått.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar