ÖIS mittfält 2009?

tisdag 17 mars 2009

ÖIS har inför den kommande säsongen värvat Alvaro Santos. Det har knappast någon invigd fotbollsintresserad missat gissar jag. Inte heller att vår tänka förstamålvakt Peter Abrahamsson har blivit skadad och att Nathan C kommer att lånas från FCK. Alex från Assyriska har värvats för vänsterbacksplatsen som Anders Pryts lämnade efter sig så då han bestämde sig för att sluta med elitfotbollen inför säsongen 2009. Sen har ju också vår tjeckiska hjälte från 2008 en gång för alla valt ÖIS och också skrivit på ett kontrakt för klubben. Ja, sen har vi ju ett gäng unga förmågor som kommit till ÖIS, men knappast några kända namn för den som inte är så intresserad av fotboll så att man också håller koll på serier under Superettan.

Kort och gott. ÖIS har värvat en hel del under vintern men trots detta så kan man känna att vi ÖIS-supportrar inte är riktigt nöjda med tillvaron. Vad fattas? Ja, framförallt en innermittfältare enligt de flesta. Vilka har vi idag och vad gör att de vi har nu inte duger? Jag skall försöka lista och kommentera och se om jag kommer fram till något högst personligt ang. innermittfältet.
  • 7 - Björn Anklev.
    Yterrmittfältare men även anfallare vid behov. Gjorde det mycket bra på ÖIS ytterkant och i anfallet under 2007 och 2008. Han är en ettrig och snabb spelartyp helt i min smak. Jag och stressar motståndaren föredömligt och verkar ha en ork som är lite utöver det vanliga. Hoppas att vi får se mer av den varan under 2009 i Allsvenskan.
    Att Björn inte platsade i Allsvenska Halmstad BK innan han kom till ÖIS ser jag inte som något problem. Jag tror verkligen att Björn håller i Allsvenskan lika bra som i Superettan. Björn behöver speltid och växer i och med det. Jag tror på Björn på ytterkanten och som en given joker om anfallsalternativen mot all förmodan tar slut.

  • 8 - Martin Dohlsten
    "Martin spelar fotboll på ren vilja..." Så sa en GAISare till mig i samband med Martins övergång till ÖIS från GAIS 2007. Visst, Martin bjuder inte på något vidare skönspel och har en rätt tveksam touch på bollen ibland men han har en vilja av stål och går alltid in för 100%. Det är krigarinstinkten som kommer att behövas på innermittfältet där också Martin konkurerar om en plats. Tveksam till hur han håller i Allsvenskan i o m att han fick sparsamt med tid där redan i GAIS. Skall bli intressant att se hur han håller. Någon ordinarie plats har jag svårt att se att Martin kommer att ta men han är självklart ett mycket bra alternativ när det behöver köttas på mitten.

  • 5 - Markus Gustavsson
    En ung och lovande mittfältare från ÖIS egna led. Kan absolut bli en spelare av klass bara han lägger på sig lite eller börjar ta för sig mer fysiskt. Markus touch är det inget fel på. Han har en mycket fin speluppfattning och kan bli en perfekt spelfördelare på innermittfältet om han får den tid som behövs. Offensiv innermitt skulle jag vilja se honom som under säsongen när tillfälle ges. Jag har dock svårt att se att Markus tar en ordinarie plats. Skall ändå bli intressant att följa hans utveckling nu när ÖIS tar steget upp i Allsvenskan och när Markus nu tillhör A-laget.

  • 24 - Mathias Johannesson
    Ännu en i raden unga lovande talanger som ÖIS har lyckats knyta till sig. Mycket lite finns att läsa om Mathias och undertecknad låter sig därför inte bedöma den här spelare något närmare. De som har sett Mathias säger att han är en mycket duktigt passningsspelare. Låter precis som en äkta ÖISare bara sett till det. Trots detta så har jag svårt att se att han kommer att få sitt genombrott i ÖIS redan i år men jag skall inte säga för mycket för jag har aldrig personligen sett honom spela. Det blir givetvis intressant att följa den här spelaren i år.

  • 21 - Seif Kadim
    Lovande och bör kanske ta det där viktiga steget i sin fotbollskarriär redan i år. Förra året kom han till ÖIS från Umeå och var redan då en spelare för ungdomslandslaget. Seif har fått spela mycket ytterback nu på förssäsongen för att få möjlighet att förbättra sin defensiv. Jag hoppas att vi kommer att få se Seif på plan några matcher redan i år och att han också tar chansen när han väl får den. Dock kommer vi nog att se honom som yttermitt i första hand. Seif är ett framtidsnamn både för ÖIS och landslaget. Han har riktigt kvicka fötter och det blir intressant att se vad de kan göra mot Allsvenskt motstånd. Seifs "se och lära-tid" är över och jag hoppas att hans utvecklingskurva nu fortsätter uppåt.

  • 40 - Magnus Källander
    Behöver jag äns nämna något om honom här? Tja, kanske inte mer än att han faktiskt är 40 år och ålder inte tycks ha någon betydelse även för utespelare. Frågan är om Källander kommer att spela värst mycket i år. Jag hoppas för ÖIS del att man redan i år förbereder laget för att Källander inte kommer att fortsätta värst länge till. Föregående säsong var en helt OK säsong från Magnus sida men han såg ofta lite segare ut än vad man är van vid. Källanders spelstil har för mig alltid varit en kvick och flyfotad krigarstil och väst mycket av den varan fick vi inte se i Superettan. Kanske har Källanders tid kommit då han faktiskt inte kan anses som given ordinarie på mittfältet längre? Jag tror det. Dock är han en innermittfältare med stor rutin som kommer att vara nyttig för ÖIS som kommer att ha målsättningen att stanna kvar i Allsvenskan.

  • 27 - Jonathan Lindström
    En härlig lirare helt klart. Ännu en ung lovande talang som på allvar går in i A-laget och gör en hel del skillnad. Har sett honom en gång i år på träningsmatch på ÖIS-gården och får väl säga att Jonathan mycket väl kan komma att få en mycket ljus framtid i ÖIS. Han är snabbfotad och behandlar bollen fint. En lirare. Däremot känns Jonathan rätt ung. Frågan är om det är i år han skall få sitt genombrott redan? Är han mogen för det? Jag hoppas verkligen att så är fallet och att ÖIS kan bli ett lag med många unga framgångsrika spelare. Frågan är om han kan ta en plats på innermittfältet redan i år och göra sig rättvis där? Svårt att sia om...

  • 20 - Christian Lindström
    En spelare som blandar och ger och helst placeras på kanten enligt vad Janne verkar tycka. Jag har svårt att bilda mig en uppfattning om Christian om jag skall vara ärlig. Han spelar bländande fotboll i en matchen och kan göra ofattbart konstiga beslut i nästa. Jag skulle vilja hävda att Christian är ÖIS mest ojämna spelare såhär långt. Det är inte till hans nackdel för han är mycket bra när han väl är i form. Man borde kunna lägga mer ansvar på Janne & Co att bättre kunna analysera Christians dagsform inför match. Christian är absolut en spelare som skulle kunna fixa det på innermittfältet även om jag är lite tveksam till hans ojämnhet. Ingen given spelare på någon position på mittfältet.

  • 6 - Alexander Mellqvist
    Kanske ÖIS mest givna spelare på innermittfältet. Det riktigt tråkiga är Alexanders benägenhet till skador. Bortsett från det så är han en perfekt innermitt med en slägga till fot och ett skoningslöst närkampsspel. Det är vad ÖIS behöver på mittfältet för att inte bli uppkäkade där i år. Vi får alla hoppas att Mellqvist får en skadefri säsong och att han får fortsätta utvecklas och får mer ansvar.

  • 9 - Pavel Zavadil
    Inte mycket att säga här heller. Jag är fruktansvärt glad att ÖIS lyckades knyta till sig honom inför den kommande säsongen. Pavel är verkligen spelare som kan avgöra en match på egen hand. Antingen genom att själv göra mål, spela fram en annan spelare till mål tack vare sin fruktansvärt fina blick för spelet eller sist men inte minst, fast situation som leder till mål. Jag vill hävda att Pavel kommer att vara vår viktigaste spelare inför kommande säsong om han får vara frisk. Dock är Pavel ingen innermitt. Han gör sig bäst på kanten eller var han nu väljer att vara. Pavel verkar ju vilja vara lite överallt, men helst där bollen befinner sig. Det blir intressant och se om han kan spela på samma sätt i Allsvenskan som han gjorde i Superettan, eller om det kommer att straffa sig när han väljer att ta steget bort från sin kant? Oavsett så tycker jag att han skall få spela som han vill. Jag tror att vi kommer få mest ut av hans kunnande då.

  • 29 - Danny Ervik
    Danny tillhör inte mittfältet om man får tro ÖIS hemsida rätt. Han är back och gärna innerback om man får tro honom själv. Jag skulle trots det gärna vilja se honom som ett alternativ som defensiv innermittfältare. Han har kvaliteter som faktiskt inte är typiska för en back. Såg honom mot Falkenberg (om jag minns rätt) och där han faktiskt visade prov på både fint driv med boll och målkänsla. Danny satte den fint upp i krysset.

Ja, vad säger man då nu? Behöver ÖIS ännu en mittfältare? Ja, jag tycker nog det. Det är ingen idé att måla fan på väggen innan man faktiskt vet hur de spelare som redan finns i truppen klarar av uppgiften men frågan är om ÖIS inte gör klokt i att ha en backup-plan att sätta till verket innan det är för sent framåt höstkanten. Jag tror att vi kommer att få se en förstärkning på innermittfältet senast till sommaren. Frågan är dock om vi får se något innan premiären. Jag är tveksam till det. Jag tror att ÖIS gör allt för att fylla upp de platserna man har på mittfältet med det spelarmaterial man har idag. Sen får framtiden utvisa hur det går. En sak är säker. ÖIS kommer att få kämpa på mittfältet för att kunna hålla i matcherna och det kommer att märkas ganska så snabbt hur vårt mittfält står sig i Allsvenskan. Kanske redan i första matchen mot GAIS.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Super bra skrivet, intressant läsning. Men eftersom detta är en blogg så måste jag ha några synpunkter på texten. Seif kommer från Umeå, mariehemsbo om man ska vara exakt ;) Sen är "dock" ett favoritord även för mig, men man bör akta sig för att använda det för ofta.

Keep up the good work!
:)

Mikael sa...

Ah! Tack för rättelsen. Du har givetvis rätt. Ersboda kommer från Umeå och inget annat :)
Samma tack för "dock"andet. Skall försöka tänka på detta för framtiden! :)

Skicka en kommentar