ÖIS vs. Falkenbergs FF 2-2

onsdag 4 mars 2009

Undertecknad kom till ÖIS-gården ca 5 min (max) efter det att domaren hade blåst igång matchen mot Falkenberg och det första som hände mig var att paraplyet böjde sig åt fel håll. Ja, för paraply behövdes igår. Det är fantastiskt vilket väder man ständigt bjuds på när det är dags för fotboll på ÖIS-gården. Är det inte en skoningslös kyla som tränger in i ben och märg så är det strilande regn som om någon står med en blomspruta, med den finaste strålen, och bara matar på.
I samband med fixandet av paraplyet så kan jag samtidigt konstatera att ÖIS har ett stabilt grepp om tillställningen ute på plan. Att se ÖIS skärpa i passen, de väl avvägda väggspelen var som en pånyttfödelse i mitt sinne. Jag åkte inte upp till ÖIS-gården med allt för stora förväntningar igår skall tilläggas. Men jag blev imponerad av ÖIS spel stundtals måste jag säga. Vad det beror på är svårt att säga men helt klart så hade ju vissa uppenbara skillnader i startuppställningen gjorts. Det som slog mig först av allt var Björn Anklevs plats i anfallet bredvid Boyd. Det syntes direkt att det var skillnad i den lagdelen och jobbet som togs med Falkenbergs backlinje. Björn jagade boll och sprang på djupet vilket självklart gjorde att Falkenbergs backlinje fick vara lite mer vaksamma och tog ett extra steg ner mot eget mål för att ha kontroll på ÖIS försök till löpningar bakom dem. Däremot är jag fortfarande förundrad över Boyds begränsade rörlighet. Han är explosiv och mycket av det är väl typiskt Boyd. Hans spelstil helt enkelt. Men jag tycker han alldeles för mycket "envägsspelare" d v s att han är snabb framåt med boll men sällan speciellt tydlig med vad han vill eller vart han är påväg utan boll. Hade han varit lite mer rörlig defensivt så hade det varit kanon. Hoppas att han bara är tung i benen p g a försäsongsträningen och att det andra kommer mer och mer ju närmare premiären vi kommer.
Det som jag kunde se som också skiljde en del mot föregående matcher var att ÖIS inte stressades lika hårt av Falkenbergspelarna som de andra laget gjort. ÖIS fick de där extra hundradelarna på sig i uppspelsfasen vilket gjorde att de faktiskt kunde rulla runt och gör en hel del fina saker på banan. Ängelholm i förra matchen var över hela banan och var direkt på ÖIS spelare när de fick boll. Tid för eget spel minskades drastiskt. Falkenberg gav som sagt ÖIS möjligheten igår att spela ut. Bra eller dåligt. Jag vet inte. Jag tror att Allsvenskan kommer att erbjuda ÖIS mer tid och att Superettan generellt är mer gris- och stressfotboll. Förhoppningsvis så betyder alltså det skrala resultatet mot Superettanlag att ÖIS nu mobiliserar för finlir som sker i Allsvenskan(?). Nja, självklart skall man klara av båda delarna av spel och våga sätta dit kroppen och ta fighten på banan. Jag tror att det är nyttigt för ÖIS att få känna att de måste kämpa för att vinna, återigen, även om man nu har nått målet att komma till Allsvenskan. Det är viktigt att få spelarna att inse att det kommer bli mycket tuffare nu och att det gäller att vara 100% fokuserad på matcherna för annars straffar det sig direkt. Precis som igår i andra halvlek.

Andra halvlek såg jag inte. Jag lämnade ÖIS-gården när domaren blåste av första halvlek och var ganska så nöjd med vad jag hade sett. Dannys 2-0 mål t ex. Ett riktigt fint mål efter en riktigt bra period av ÖIS. Falkenberg tog över något i slutminutrarna på första halvlek och det kändes som om ÖIS-spelarna hade samma inställning till vädret som jag hade. Så, när halvleken var slut ville jag hem och värma mig och torka kläderna. Jag var ju ändå rätt säker på att det här skulle gå vägen och att ÖIS skulle vinna träningsmatchen baserat på hur det hade sett ut fram tills dess.
Ja, sen gick det som det gick. Sedvanligt släpper ÖIS till enkla mål och matchbilden blir en annan. Jag läser matchrapporten på ÖIS hemsida och inser att jag återigen inte missat något och att jag lyckats se de bra stunderna med ÖIS igår. Det är jag glad för och det är det jag hoppas få se mer av när jag står där och det är premiär. 2-2 i regn och kyliga vindar en helt vanlig tisdag i Mars får väl ändå ses som en OK instats, mest p g a att vi som var där faktiskt fick se lite av vad ÖIS kan egentligen i första halvlek, om de bara vill...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar