En vecka kvar

söndag 28 juni 2009

En vecka kvar. Det är vad ÖIS har på sig att slipa på spel, få spelare att komma i form, och ta fram en vinnarmentalitet. Givetvis är IF Elfsborg det tuffaste motståndet man kan tänka sig att inleda med. Det kanske inte är årets mest rättvisa motstånd när ett lag som ÖIS skall bevisa att man inte är så dåliga som tabelläget visar och skall påbörja vägen mot titeln "Höstens lag".

Man får försöka se nyktert på det. ÖIS har mycket små chanser att klara sig kvar i Allsvenskan den här gången. Iallafall borde det vara så. Ser man till den katastrofala våren så inser man hur många poäng som laget har gått miste om. Det går inte at ligga 9 poäng efter närmaste laget i botten och tro att det blir en enkel match att vända det här och klara sig kvar utan kval. Om laget tar sig till kval så är det en bragd i sig. Det skall mycket till för att ÖIS skall klara det. Först måste som sagt ett vinnande spel börja visas på plan. Det har det inte funnits direkt tendenser till alls på en hel vårsäsong. Är det bara att vända på ett sådant läge med ett par nyförvärv och en ny tränare? Jag är tveksam. Sen måste som sagt spelarmaterialet höja sig otroligt mycket för att det skall gå hela vägen. Kan merparten av ÖIS spelartrupp verkligen göra det efter en månads vila från seriespel? Kan spelarna glömma hur det kändes och var i våras och verkligen börja på den där omtalade nya kulan? Jag är tveksam.

Ser man till gårdagens match mot BK Häcken så ser iallafall inte jag något som gör att jag blir övertygad om att ÖIS är på rätt väg. Janne Carlsson pratade inför matchen i ordalag som "Helt klart är det en viktig match" för ÖIS. Det tror jag det. Man måste ju börja vinna någon gång. Det är skitsnack att säga att träningsmatcher inte är viktiga eller säger något om hur ett lag kommer att uppträda i det skarpa seriespelet. ÖIS visar exakt vad det handlar om. Vinner man inte träningsmatcher så vinner man formodligen inte heller i serien. Det kunde vi se under försäsongen också innan Allsvenskan drog igång i år. Visst, ÖIS tog några vinster men dem var inte övetygande om man såg på motståndet. Sen åkte dem ju också på en del icke förväntade förluster. Laget har alltså inte haft något direkt flyt och har bara fått kämpa i uppförsbacke hela säsongen igenom hittills. Sådan är fotbollen ibland och frågan är hur länge spelarna orkar kämpa för att vända det? Ja, jag menar "orkar" på riktigt.
Nu skall det tilläggas att jag inte fysiskt var närvarande på Åsa igår och såg Häcken besegra ÖIS med 1-3. Jag hade en konfirmation att närvara på. Analysera matchen ändå? Nja, jag skall bara försöka skriva av mig mina tankar och funderingar. Kanske var det svårmotiverande för spelarna att spela mot Häcken? Jag vet inte. Att laget förlorar igen på det sättet dem gör att dock inte så förvånande. Många byten gjorde nog också sitt för att försvara resultatet. Matchen kändes lite meningslös i sitt sammanhang. Tröttkörda ÖIS-spelare som har drillats hårt av Åge den närmaste veckan mot ett i stort sett ordinarie Häcken (vet inte hur dem har tränat i uppehållet dock). Hur trodde man att matchen skulle sluta? ÖIS fortsätter alltså sin förlorartrend och jag är osäker på att ÖIS får rätsida på problemen lagom till matchen mot Elfsborg. Det ser ut att vara för många bitar som skall falla på plats innan Åge har lyckats drilla spelarna in i sina tankegångar. Det skall ju ta tid också, men frågan är om tiden inte är väl knapp innan spelarna har fattat hur de skall spela.

Värt att notera är att Alvaro Santos spelade hela 19 min igår. Var det värt att ställa honom på banan? Varför var han med i truppen om han inte spelade längre? Fick han åter känningar i sin mage? 19 min för en anfallare på plan är väldigt lite även om det nu skall ha varit bestämt sedan innan matchen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar