Laguppställning från Röd & Blå!

lördag 13 juni 2009

Ja, detta är väl mer eller mindre smått historiskt. Jag brukar inte vara den som är så pigg på att diskutera vem som skall spela och inte spela inför en match. Dels för att jag känner att ÖIS laguppställning har varit rätt så given bortsett från skador o s v och när inte de "givna" är med så beror ju mycket på form och annat som jag tyvärr inte har möjlighet att bedöma i och med att jag inte hänger på träningarna särskilt ofta. Jag brukar helt enkelt lita på tränarna. Men nu skall jag iallafall göra några tappra försök i höst hoppas jag. Allt beroende på hur mycket tid över för sådana tankar jag får givitvis.

Idag väljer jag att publicera den startlelva jag skulle vilja se på plan när laget drar igång igen på allvar den 6:e Juli borta mot IF Elfsborg. Någon motivering kanske skall till. Den här startelvan tar inte hänsyn till skadeläget eller värvningsläget till 100%. Som ni ser så är Jo Tessem med men han är ju långt ifrån klar för ÖIS i detta nu. Jag tycker dock att ÖIS bör skaffa en ny innermitt som kan ersätta en trög Magnus Källander. Jo Tessem får symbolisera mina planer för hur jag skulle vilja se mittfältet. Annars tycker jag att Jo verkar som en riktigt bra defensiv innermitt (även om vissa träningsrapporter säger att han ser trög ut).

Johan Sjöberg går givetvis rätt in i starelvan och bildar stabilt mittbackspar med David Leinar. Kan inte tänka mig att Dennis Johnsson kan hota Johans plats inför "nystarten" mot IFE.

Sen flyttar jag upp Björn Anklev på högerkanten och låter Danny Ervik ta hand om högerbackspositionen. Björns offensiva kvaliter är ett måste nu i höst istället för att använda honom som högerback. Utan Björns monsterlöpningar så kommer ÖIS bli fruktansvärt lättlästa och om vi inte kan utnyttja högerkanten så blir det lättare för motståndarna att låsa upp Pavel Zavadil på andra kanten. Två fungerande kanter är en förutsättning för att Marcus Allbäck och Alvaro Santos skall kunna få grepp om bollen högt upp i banan och komma till avslut. Som offensiv mitt ger jag Alexander Mellqvist fortsatt förtroende. Han har mycket kvar att bevisa men om spelet blir lite mer rörligt så tror jag också att Mellqvist kan komma att få upp farten. Mellqvist är en av få ÖISare som faktiskt förstår "one-touch-spelet" och om han bara kommer fram i banan så kan jag se möjligheten till fina framspelningar och skarvningar till Mackan och Santos. Mellqvist visar också en fin spelförståelse och kan bli en bra spelfördelar. I dagsläget känns Mellqvist som det piggare alternativet på offensiv mitt istället för Jo Tessem, men vad tränarna tycker om det vet jag ju inte. Kanske väljer dem Mellqvist som defensiv och låter Jo bli spelfördelaren.

Här är iallafall en liten bild över hur jag hade tänkt mig det hela. Kommentarer är givetvis välkomna. Detta är också ett test över om min mall för den här bilden håller och är lättredigerad inför de kommande matcherna. Vi får se var det landar.


1 kommentarer:

Mårten sa...

Har egenyligen inga större synpunkter ... men jag skulle inte vara främande för Danny på Tessems plats om det inte löser sig med norrmannen. Flytta isåfall över von brömsen till höger och in med alex till vänster .

Skicka en kommentar