Nyförvärv 2009

fredag 13 februari 2009

Godmorgon!

Ja, jag skall inte göra ännu raden blogginlägg som listar ÖIS förluster av spelare samt nyförväv rätt upp och ned. Jag tänkte bara kommentera det som redan har hänt och reflektera över vad som kanske väntar o s v. Jag länkar också till relevanta artiklar så slipper jag skriva det som redan har skrivits en gång vad gäller "fakta".

  • Pavel Zavadil - Vad säger man? Efter många månaders väntan som kom alltså beskedet. Pavel valde ÖIS efter det att han förmodligen lät sin manager leta alternativa klubbar ute i Europa. Till en början så känner man sig väldigt besviken på att spelare inte visar raka rör och meddelar ÖIS hur de vill ha det när de är påväg bort. Jag väntade länge på den där atikeln som lät meddela att Pavel skrivit på för ÖIS inför säsongen 2009. Det kändes skönt, men jag skall inte förneka att jag faktiskt uttryckte mig rätt negativt till Pavels sätt att hantera det hela. Såhär i efterhand så erkänner jag att jag hade fel. Jag, och många andra supportrar oavsett lag, har insett att vi lever i en marknad där spelarna ofta väljer pengarna före det mesta. Det är inte hela sanningen heller men ofta en avgörande faktor. Just i Pavels fall så får man väl ändå se lite mellan fingrarna. Han kom till ÖIS på lån från Öster. Han fick chansen att komma ifrån och visa upp sig i Superettan det året ÖIS går upp. Han var onekligen en av nyckelfaktorerna att det hela gick vägen. Såklart att han sedan väljer att vända blickarna utanför Sverige för att se om han tjänster skulle behövas någon annanstans. Han var fri från kontrakt och hade inga som helst åtagande å ÖIS vägnar längre. Det kändes kanske lite i hjärtat att Pavel inte valde ÖIS direkt efter framgången och avancemanget till Allsvenskans. Men ärligt talat. Varför skulle han det? Det är som sagt klart att han ville sondera terrängen en aning och se om han kunde få spela i bättre liga med lite mer pengar i betalning. Vem skulle inte göra det? Det är trots allt så fotbollen fungerar idag. Man vill framåt både ekonomiskt och sportsligt. Frågan är hur det skulle se ut om det inte var på det sättet? Sämre fotboll?

    Hur som helst. Jag är fruktansvärt glad att Pavel Zavadil nu valde ÖIS och jag ser fram emot ett par härliga mål på fasta situation och fyndiga passningar i avgörande lägen.

  • Alvaro Santos - Ja, det är väl knappast någon som ungått detta nyförvärv. Allsvenskans mäktigaste bomb vad gäller nyförvärv säsongen 2009? Ja, iallafall på pappret. ÖIS spänner musklerna och "snor" Alvaro framför nästan på HIF. Det var iallafall vad tidningarna ville oss att tro. Mycket talar för att Allbäcks vänskap med Alvaro och ÖIS snabba fixande av finansiärer är det den stora skillnaden mellan varför ÖIS fick honom och inte HIF. En blandning mellan det sportsliga/sociala och det ekonomiska löste Alvaro. Det är inte illa att vi nu har Allsvenskans vassaste anfallspar, också det på pappret. Med Alvaros kunskap på topp tillsammans med Allbäck så är jag säker på att vi kommer får se ett ÖIS som tar vara på de chanser de får när de väl är spel framför motståndarens mål. Det kanske t o m visar sig vara den avgörande faktorn mellan att stanna kvar i Allsvenskan eller att åka ur igen. Vem vet?

    Det enda negativa jag kan se med Alvaro är möjligen hans långa frånvaro från toppformen och kontinuerligt spel. Man vet vad han kan när han är på topp, men när var det senast så egentligen? Skadebenägen är också något som har kommit på tal. Frågan är hur bra Alvaro Santos är och kan bli? Det enda jag kan vara säker på är att Alvaro Santos inte blir någon ny "Qurinho-affär" som DIF råkade ut för. Han är för bra för det.

  • David Leinar - Jag måste säga att detta är det nyförvärv jag har läst på minst om. Det är ju dock positiva ord om honom som jag kan läsa om och vad jag minns så är han... storväxt. Jag hopppas att jag får återkomma till hans insatser under säsongen så jag kan göra en mer rättvis bedömning utfrån mina egna personliga bedömning efter att ha sett honom under match.

  • Alessandro Silva Perreira - Ja, eller "Alex" kort och gott. En spelare som verkligen visade vad han kunde under Superettan förra säsongen. Då spelade han i Assyriska. Detta var ju ÖIS första nyförvärv under "Silly Season" och jag måste säga att redan då kände jag att vinterns värvningskarusell skulle bjuda på mer. Att lyckas knyta en spelare som Alex till sig är verkligen en bedrift. En ytterback av klass och som jag verkligen hoppas klarar hoppet från Superettan till Allsvenskan. Frågan är hur det kommer att fungera med samma offensivlusta i Allsvenskan som han hade i Superettan? Förhoppningsvis väldigt bra! Återkommer med säkerhet till Alex framöver efter att ha sett några träningsmatcher.

  • Sen har vi gänget av yngre lovande spelare som kommit inför säsongen 2009 - Marcus Anderberg, Danny Ervik, Adam Eriksson och David Stenman. Jag ser verkligen fram emot att få skapa mig en uppfattning om deras spel så fort jag får chansen. Att det är lovande tvivlar jag inte på en sekund och det skall intressant hur t ex Marcus Anderberg klarar tempoväxligen från div 5 och Kode till Allsvenskan och ÖIS? Men helt rätt är det ju att gå till ÖIS för att utvecklas!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar