ÖIS vs. Västra Förlunda 4-1

torsdag 19 februari 2009

Det var sannerligen kall och snöig kväll för fotboll och jag kan villigt erkänna att jag lämnade tillställningen efter ca 60 min spel. Att ÖIS vann med 4-1 var i slutänden rättvist och jag måste säga att jag väntade mig inte något annat efter ca 5-10 min in i matchen, trots Västra Frölundas tidiga ledningsmål. ÖIS kändes som det bättre laget trots allt.

Jag skall inte analysera matchen djupare än vad som görs på http://www.ois.se/ men mitt intryck av matchen är att det var en OK match för ÖIS del. Det var som sagt väldigt halt på planen och snön och kylan bäddade knappast för något skönspel. Det bjöds på en del fina saker men tekniskt fint lirad fotboll får vi nog vänta på tills snö och kyla försvinner för gott den här vintern. Det var alltså ingen höjdarmatch att se på men kul att se att vi faktiskt har en hel del lovande gubbar att bygga vidare på.

Om jag skall vara lite negativ en dag som denna när man har en 4-1 vinst i bagaget så får jag gräva fram lite detaljer.

  • Sylvain Legwinski - En mycket klok spelare enligt tränare Janne Carlsson. Visst, Sylvain gjorde inte bort sig igår men bjöd heller inte på något extra som gör att han är given bland de andra som var på plan igår. Jag hade helt klart hoppats på mer från en spelare med de meriterna som Legwinski verkar ha. Han var spelbart allt som oftast och hittade fram med enkla pass. Vad mer skall man begära av en defensiv mittfältare. Tja... lite tempo hade inte skadat och lite kvickhet. För mig är Legwinski inget ämne för ÖIS, trots hans meriter och kunnande. Vi behöver en stark defensiv mittfältare som minst är lika snabb i passen och löpningarna som resten av laget. Jag har svårt att se att Legwinski skall blomma ut om en månad när han, enligt honom själv, skall vara ikapp fysiskt med träningen och visa sig vara just den spelartypen.
  • Motståndet. Visst är en seger alltid en seger, men som sagt... motståndet igår var Västra Frölunda. Att ÖIS vinner mot dem är egentligen en självklarhet om man ser till truppen och att ÖIS precis har vunnit Superettan, trots att vi alla vet att verkligheten inte alltid är på det sättet. Oavsett så spelade VF väldigt bra igår och ÖIS malde mer eller mindre ner dem efter ett stabilt tuggande och fortsatt kämpande. Det visade sig löna sig i längden. Frågan är dock fortfarande hur ÖIS står sig mot Allsvenskt motstånd. Det börjar egentligen bli intressant först när man känner att ÖIS faktiskt klarar av ett högre tempo och ändå inte går bort sig defensivt och ändå skapar farligheter framåt. Man behöver inte vinna matchen men att man ändå känner att man är med. Att möta Elfsborg i första matchen var väl knappast något perfekt upplägg på ett sätt om man nu är ute efter att spela bra tidigt på säsongen, men det är ändå en bra väckarklocka som Janne Carlsson redan har varit inne på. Efter gårdagens vinst mot VF så blir trots allt nästa match mot MFF mer intressant. Klarar ÖIS MFFs spel och tempo? Får anfallet till det mot en vassare backlinje och ett högre speltempo över hela banan? Hm... ja, på lördag får vi svaret.

Det positiva från gårdagens match är ändå att ÖIS faktiskt lyckades göra rätt många mål framåt. 4-1 är ett bra resultat för ett lag som åkt dit med samma siffror nästan i 2 matcher i rad. Det visar att försäsongen inte är direkt talande för hur det kommer att se ut senare när defensiven är bättre och alla har hittat sin plats och roll i laget. Det kommer att bli bättre, det är jag säker på och om vi bara får se till att få igång nyckelspelarna i ÖIS och får med dem i tempot så kommer vi kunna skönja ett något mer annorlunda ÖIS. Det lag vi har sett nu sedan träningsmatcherna startade är något reservbetonat och sett ur den synvinkeln så är trots allt insatserna rätt bra.
Ser man på en spelare som Markus Anderberg så visar det ju att det faktiskt finns viss potentiell chans att han kan komma att bli riktigt bra. Han kommer förviss från division V men det förtar inte att han faktiskt klarade av tempot igår och gjorde så gott han kunde i snödmodden på plan och med det rätt ocharmiga spel som var. Det skall bli ett nöje att följa hans utveckling i ÖIS. Förhoppningsvis så håller han sig frisk och skadefri så att han kan träna den mängd han behöver för att nå toppen av sin potential.

Sen de övriga ynglingarna i ÖIS gjorde ju ett helt OK intryck. Det skall som sagt dock bli mer intressant att se dem framöver när väderförhållandena och motståndet blir lite bättre.

Sammanfattningsvis var det alltså en godkänd match från ÖIS. Det kan och kommer att bli bättre och det är också något jag ser fram emot. För egen del var detta första matchen för i år och det kommer också bli bättre på den fronten. Jag har ju trots allt köpt säsongskort redan och kommer att ta mig till nästkommande träningsmatcher hemma.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar