Skärpt huliganlag på gång

onsdag 18 februari 2009

På torsdag 19 Feb skall en ny huliganlag beslutas om i riksdagen. Den kommer bl a göra det straffbart att storma planen, kasta in föremål på planen samt ta med sig pyroteknik in på arenan. Fotbollskanalen.se skriver en mer detaljerad artikel om ämnet: http://fotbollskanalen.se/1.858768/2009/02/18/skarpt_huliganlag_pa_gang



Stormning av planen blir alltså straffbart. Frågan kvarstår. Hur skall polisen hantera gripandet av 100-tals, kanske 1000-tals, supportrar som stormar planen i ren glädje över att ett Allsvenskt guld har bärgats eller att en serieseger är klar? Jag kommer med intresse följa lagens kraft i ett sådant läge.

Kasta in saker på plan. Ja, det säger sig själv att det bara är begåvningsreserven som håller på med sånt. Att det blir straffbart är väl helt OK. Hela lagen kommer dock att bygga mycket på angiveri, d v s att den som kastat sakerna pekas ut av sina egna. Att polis eller publikvärdar kommer att se varje företeelse är svårt att tro.

Pyroteknik. Personligen är jag både för och emot pyroteknik på arenan och jag valde att lägga upp den här artikeln mest för att jag vet att frågan alltid är aktuell för ÖIS som har en supporterkultur där pyro mer än gärna används, om än sällan. Frågan är kluven om pyrons vara eller icke vara på arenan. Jag väljer nog att stå utanför den debatten för jag känner att jag själv är rätt kluven och innan jag har bestämt mig så har jag svårt att vara saklig.
Jag undrar dock vad som kommer att skilja dagens "problem" med morgondagens då denna lag drar igång. En fungerande lag bygger trots allt på att den efterlevs.

Tanken är iallafall att lagen träder i kraft 1:a April. Ett aprilskämt..?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar