ÖIS vs. Lindome GIF 0-0

lördag 28 februari 2009

Återigen än i raden av dåliga matcher från ÖIS sida. Kunde inte personligen vara där idag och tur var väl det såhär i efterhand. Jag hade varit mäkta uttråkad antagligen om jag varit där. Möjligen kunde det ha varit värt det för det våraktika vädret kanske... ÖIS spelar ingen fröjderfull fotboll nu och jag drog medvetet ned mitt intresse och mina förväntningarna inför dagens match. Kanske också en anledning till varför jag inte äns var där och tittade i slutänden. ÖIS är alltid ÖIS i och för sig men när motståndet heter Lindome GIF och när man på förhand förstår att man i bästa fall får se samma manskap som i förra matchen som inte heller den var något speciellt bra, ja... då kändes det rent ut sagt "sådär" viktigt att inställa sig och stötta rödblått. Det är ju trots allt försäsong och en träningsmatch. En tid då misstag och dåliga matcher är acceptabelt.

Jag har bara fiskat lite på webben och kollat ÖIS klubb-tv på hemsidan för att få mig en uppfattning om både spel och manskap. Ingen ÖISare verkar vara nöjd men desto nöjdare är Lindomespelare och deras ledare. Självklart förstår jag dem. Att inte bli överkörda av ÖIS utan istället vara hyggligt nära att slå allsvenska ÖIS är en bedrift för ett sådant lag, även om nu många i Lindome har lirat i ÖIS tidigare och har vana vid ett något högre tempo än vad som möjligt kan vara i Division 1 annars. Ja, överkörda. Det blev som sagt inte Lindome men det borde dem kanske ha blivit om allt hade stått rätt till med sjukdomar och skador i ÖIS. Att lira 0-0 och att nästan förlora, sett till antalet klara chanser och spelövertag, är inte bra sett ur en ÖISares ögon. ÖIS borde vinna ganska så komfortabelt över Lindome oavsett vilken tid på året det är. Det är min bestämda uppfattning.

Det som oroar mig lite är kanske inte resultaten hittills i ÖIS träningsmatcher utan det faktum att ÖIS har en ganska så "smal" trupp nu om man ser till att motståndet skall bli allsvenskt. Det är säkert trötta och slitna ben där ute på planen idag men att ändå inte vara bättre i avslut och kunna föra en match på ett mer övertygande sätt än vad som skett hittills är inget styrkebesked direkt.
ÖIS kommer att vara mycket beroende av sina nyckelspelare i år och att de alla kan spela samtidigt så mycket som möjligt. Det kommer inte att gå bra om vi är tvugna att lira med de spelare vi nu har i en s.k B-uppställning om de äldre spelarna, som faktiskt är våra nyckelspelare, dra på sig skador som inte läker fort. Allbäck, Santos, Källa, Anklev, Pavel och ev. Legwinski. Ja, det är inga färska spelare längre tyvärr och elaka skador kan lätt bli efterhängsna i den åldern. Vad händer om skadorna inte hinner gå över till premiären? Ja, jag hoppas verkligen att få se lite mer av en tänkt startelva snart. Det känns väldigt ointressant att gå och kolla på ÖIS nu när den värsta fotbollsabstinensen har lagt sig efter att ha sett de senaste matcherna. Det är få besked man får och beskeden man tycker sig få stämmer förmodligen inte när våren är här på riktigt och spelet sitter lite bättre... men som det är nu så är det inte värt att se ÖIS B-lag lira träningsmatcher. De spelare som är tänkta att spela i ÖIS startelva och som spelar nu tror jag kommer att prestera mycket bättre när bättre spelare är på banan. Jag tänker mest på David Leinar och Dennis. Samma sak med Pavel. Det gäller att ha rätt understöd för att kunna prestera på sin bästa nivå. Som det är nu är det för hattigt och osäkert på alla positioner. Det är helt OK att det är så under en försäsong såklart! Sen är det mycket unga spelare på banan. En stor eloge till ÖIS som ger dem chansen att få spela. Det är då misstagen skall begås och instruktionerna hur man skall rätta till det sker. Det är nu man har tid att tänka över spelet och göra de stora förändringarna. Det får gå dåligt. Men som sagt. För en supporter som vill gå och se fotboll är det inget ögongodis.

Ta mina åsikter för dem är. Onödigt negativ kanske och sen var jag ju inte äns där. Jag kanske missade de där ljusglimtarna som ingen har nämnt i media eller på ÖIS hemsida. Tveka inte att kommentera det här inlägget om ni har något att tillägga!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Du missade ingenting. Det var ännu en match där våra yngre spelare fick erfarenhet och matchträning. I sällskap av våra "B-lagsspelare" (speciellt på mittfältet) var det ganska oroligt, men när Anklev kom in så blev det lugnare, samma med Dennis i slutet.
Nyttigt för dem. De yngre alltså...

Skicka en kommentar