ÖIS första poäng?

torsdag 16 april 2009

Himlen var klarblå och solen sken. Trots det så var det ett något kylslaget Mölnlycke strax innan jag gick på bussen in till Göteborg och jobbet. Att sedan stiga av bussen 25 min senare inne i Göteborg och känna att det faktiskt redan var varmare i luften gladde mig verkligen! Vilken dag detta kan bli! Kronan på verket skulle ju vara 3 poäng till ÖIS i aftonens match mot Örebro. Jag kollade en extra gång att jag hade mitt årskort med mig i plånboken. Det hade jag.

Ja, vad talar för ÖIS idag? Om vädret håller i sig så kommer det vara en perfekt kväll för match. Gräsmattan på Gamla Ullevi går inte att skylla på. Den ligger grön och fin. Nej, det finns inga yttre faktorer att ta till som skulle kunna vara störande inför dagens match. Idag är det verkligen upp till bevis. Det är bara ÖIS och Örebro, de båda Ö-lagen, som inte har tagit en enda poäng hittills. Givetvis kommer Örebro spela för 3 poäng idag. Tränarstaben i Örebro har nog också sett en del på inspelat material för att se hur ÖIS har spelat de 2 inledande matcherna. En rasande offensiv knäcker ÖIS. Det är iallafall så det har sett ut i båda matcherna där ÖIS gått av planen som förlorare. Frågan är bara om Örebro, som har klara problem med anfallsspelet, klarar av att göra hål på ÖIS innan ÖIS gör hål på Örebro? Örebro har riktigt bra kantspringare och det kan komma att bli en hård prövning för våra mittbackar idag. Det gäller att dem håller sig fokuserade hela matchen och spelar enkelt så att ingen slumpboll drattar ner i straffområdet efter inlägg från kanterna. Då smäller det med all säkerhet. Skall inte våra ytterbackar vara fokuserade då? Jo, självklart. Jag är bara lite frågande till hur statusen på kvaliteten på våra ytterbackar står sig i dagsläget. Det har inte sett bra ut hittills och jag har svårt att se att de kan komma att hålla tätt en hel match redan idag. Vi får räkna med inlägg från Örebros kantspringar helt enkelt.

ÖIS då? Jodå. Jag tror att om laget flyttar upp lite och börjar spela efter backen och jobbar sig fram till Allbäck och Santos så kommer vi kunna hålla tillbaka Örebro. Det gäller att få ett "längre" lag idag än mot t ex MFF. ÖIS kan inte sitta i knät på Nathan Coe. Då kommer ÖIS att förlora. Vi måste hitta tillbaka till anfallsspelet och få Örebro att känna sig osäkra. Örebro har dock ett relativt stabilt försvar och målvakt. Kanske är det t o m deras bästa lagdel just nu och sett ur den synvinkeln så kommer detta vara en match som blir tuff och svårspelad om alla gör sitt på plan.

ÖIS rätt så taffliga försvarspel, men helt OK anfallsspel när det stämmer, mot Örebros oförmåga att göra mål på sina offensiva raider och sitt stabila försvar... Ja, det luktar oavgjort. Mitt tips för kvällen är att matchen slutar 1-1. Om vi har otur och ÖIS inte kämpar i 90 min så slutar matchen 1-2 till Örebro med mål i slutminutrarna. Det är ÖIS förbannelse nämligen.

ÖIS har allt i sina händer och sett till inledningsmatcherna så har ÖIS allt att vinna och inget att förlora. En förlust idag är bara ännu en förlust och snacket om kris och tränarbyte kommer allt närmare. En vinst är däremot ett fall i rätt riktning och helt plötsligt något att bygga vidare på och som mycket väl kan vända den dåliga starten till en rad med segrar i kommande matcher.

Let it loose! Låt oss ÖISare få somna ikväll med segerns sötma på våra läppar igen!

"Let it all come down tonight. Keep those tears hid out of sight, let it loose, let it all come down."

0 kommentarer:

Skicka en kommentar