ÖIS vs. AIK 0-1 (Magsjuka, skada och förlust)

fredag 24 april 2009

Ja, i den ordningen. Magsjuka. Detta djävulens påfund. Tänk att ens liv kan få en sådan tvär vändning. Feberfrossa och hemgång från jobbet vid lunch i förrgår, och sen är det hela igång ett par timmar senare. Det var länge sedan jag har mått så dåligt. P g a det så missade jag torsdagens match mot AIK. Ja, och jag vet egentligen inte vad jag missade eller om jag missade något ovanligt. Jag har iallafall lyckats ta mig upp ur sängen och har idag ätit min första rostade macka. Ljuset i tunneln eller vad brukar man säga?

Skada. Det är väl själva f-n att ÖIS skall vara så otursförföljt som nu. Inte nog med skadan på Allbäck och Santos tidigare. Nu fick Dennis Johnsson kliva av igår också p g a skada. Dessbättre visade det sig inte så illa som man först trodde. Det vara "bara" en sträckning i ljumsken och han är förmodligen tillbaka snart igen (ca 2 veckor?). Det negativa är väl att ÖIS behöver alla spelare de någonsin kan vaska fram nu för att på något sätt komma upp ur den allt mer djupa geggan man har råkat trampa ner i.

Förlust. Ja, det blev tyvärr det igen. 0-1 och återigen ett allt för enkelt mål som man släpper till. Bjudbuffén till motståndarens ära var åter dukad. Det är inte mycket att säga om det. Det känns som att ÖIS i nuläget är praktexemplet på ett lag med maximal otur där det mesta går emot. Det positiva i kråksången är ju att det inte kan bli sämre. Jo, givetvis kan det bli det. Det kan ju faktiskt bli så att ÖIS inte vinner en enda match på hela säsongen och Superettan är klar efter 2/3 av de spelade matcherna, men jag tror inte det. Jag vägrar tro det.
Av det jag fick rapporterat för mig igår från matchen så hade ÖIS ändå en hel del av spelet (rätta mig om jag har fel med någon kommentar här på bloggen) och sett till den biten så finns det alltså hopp. Sen vad som orsakar ÖIS "övertag" bollmässigt kan man ju diskutera. AIK spelade möjligen på resultat och ville inte gå bort sig.

Skall man analysera det lite kort så ser det tunnt ut på forwardspositionen när Alvaro och Allbäck är borta. Wow! Big news?! Anderberg är bra på fötterna men är långt ifrån samma tunga targetplayer som t ex Allbäck. Det är givetvis inte rättvist att jämföra en spelare som nyss är upptagen från div.V med en f d landslagsspelare men de spelar ju trots allt i samma lag och på samma position. All ära till Anderberg och jag gillar hans kvicka fötter och förmåga att göra en gubbe på den här nivån han har hamnat i. Det i sig är en stor bedrift! Jag håller på Anderberg som förstaval trots allt före Patrik Elmander. Elmander är möjligen en tuffare spelare och mer åt targetplayerstilen likt Allbäck men han är otroligt långsam. Jag kan inte se att Elmander kan komma till sin rätta i ett enmansanfall som ÖIS satsat på i de två senaste matcherna. Anderberg känns mer som en djupledslöpare som om han får bollen på fötterna kan uträtta en hel del. Men, det behövs stöd bakom honom i anfallen så att man inte förväntar sig att han själv skall sköta sista tredjedelen. Om nu inte Allbäck blir frisk och helt återställd så tycker jag dock att man bör se över forwardssidan också under sommaruppehållet och ev. låna in någon anfallare med den tyngd och kraft som Allbäck står för. Om ÖIS skall köra med ett 4-5-1 system så behöver man ha någon som man ta emot och hålla bollen så att resten av mittfältet inner med upp och kan vara understöd för anfallet. Idag, med Allbäck och Santos skadade, så har vi ingen sådan.

Ja, hur skall detta gå? Jag är inte längre förbannad. Jag är inte längre besviken. Jag är uppriktigt sagt uppgiven och något likgiltig. Det känns inte äns som om ÖIS är nära en seger i nuläget stolpträffar till trots. Självklart kan man prata om att det är lite som kan få det att vända men som det är nu så ser jag inget självklart att peka på för att det skall vända. Jo, ett par förstärkningar på mittfältet och på backplats hade inte skadat, men frågan är vilka spelare som kan gå in och rädda ÖIS? Det blir nog att öppna stora plånboken om det skall bli en radikal förändring, det är jag säker på. Det som är oroande är att ÖIS skapar väldigt lite framåt och att man hittills bara har gjort 1 mål och släppt in massor. Det gör att det är svårt att klaga på en speciell lagdel och peka ut just var man kan förbättra. Som det ser ut nu så håller inte årets upplaga av ÖIS i Allsvenskan, även om man mönstrar sitt bästa manskap. Jag hoppas innerligt att jag får äta upp de här orden när vi knyter ihop säcken i höst...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar