ÖIS vs. Örebro 0-1 (Sent skall syndaren vakna...)

torsdag 16 april 2009

Man bör aldrig uttrycka sig i stridens hetta om man vill välja rätt ord och därmed bli tagen på allvar. Ändå väljer jag att nu sätta mig ner och dela med mig av mina tankar efter ÖIS tredje raka förlust.

Det var inte mycket positivt idag. Jag kommer till det negativa snart. Men det som ändå skall framhållas som något att ta med sig till nästa match mot IFK Göteborg är Danny Ervik. Han skall spelas från start så mycket det bara går. Att en yngling som honom tar så rätta löpningar, gör så rätta pass och tar så snabba beslut, vittnar bara på en sak. Han kommer att bli en bra spelare med rätt utveckling och med förtroende i matcherna. Han kanske kommer att väga lätt mot tyngre lag men då kan jag på direkten säga att det är få i ÖIS lag i dagsläget som kan göra det bättre än Danny på den positionen. Tummen upp för Danny Ervik idag. Plus i dagens match är också tränare Janne Carlssons snabba åtgärdande av Alex vänsterkant som läckte som ett såll. Det var rena Avenypromenaden i solen för Örebro när de tog sig fram på den kanten till Alex fick kliva åt sidan till förmån för Tommy von Brömsen. Pluset till Janne kan dock överskuggas med det negativa det innebar att inte våga sätta Alex på avbytarbänken direkt inför avspark och låta Tommy starta, med facit i hand.

Nu till det negativa. Förlust i sig är förbannat negativt. Och så onödigt också. Inför den här matchen trodde jag att ÖIS skulle lyfta sig ett snäpp men ändå möta ett något bättre Örebro. Örebro har ju trots allt ett rykte om sig att var årets överraskning i Allsvenskan att leva upp till. Inget av detta införlivades. ÖIS spelade urdåligt i första halvlek och skapade ingenting. Istället bjuder ÖIS ett näst intill lika blekt Örebro på gratischans på gratischans till uppspel via ÖIS vänsterkant. Alex... Ja, Alex. Vad skall man säga. Om Quirinho var Allsvenskans största flopp någonsin sett till vad DIF fick betala för honom jämfört med vad han sedan uträttade så är Alex kanske inte i närheten. Men visst är Alex en riktig flopp på värvningsfronten. Dick Last har gjort ett misstag här helt klart. Jag trodde också att Alex var en förstärkning på vänsterbacksplatsen men vad jag har sett mot GAIS och nu mot Örebro så ser jag ingen som helst anledning att låta Alex fortsätta spela på vänsterbacksplatsen överhuvudtaget mer. Jag kan inte se någon som helst kvalitet i Alex vad gäller defensivt tänk. Han gör säkert så gott han bara kan men hans löpningar och hans beslut är något av det konstigaste jag har sett sen ÖIS senaste brassefloppar som radade upp sig 2005/2006. Nej, bort med Alex i nästa match och in med Tommy från start. ÖIS måste täppa igen vänsterkanten.

Sen blir jag uppriktigt sagt förbannad på många spelares mycket bristfälliga och svaga inställning i den här matchen. Jag tycker att hela ÖIS kan ta åt sig av det. Möjligen räddas den negativa uppfattningen av Allbäcks pådrivande och defensiva jobb i andra halvlek men annars sett över hela matchen så är det otroligt dålig inställning på vissa spelare. Jag orkar inte klanka ner på specifika spelare för det är inte något laget eller spelarna behöver. I nuläget måste man sätta sig ner och rannsaka vad som går fel. Från läktaren är det tydligt. ÖIS spelar inte fotboll som man kan göra. Man lallar runt med bollen, petar på den, passar fel och hittar hela tiden fel i positionerna och blir fruktansvärt stillastående. Det är inte mycket som stämmer just nu. Var ligger orsaken till denna kramp?!

Sen så rycker ÖIS som sagt upp sig i andra halvlek men det är nog mer för att Örebro blir allt mer ängsliga att tappa poäng. ÖIS har några fina chanser under matchen men som vanligt när ett lag befinner sig ur form så sitter ingen av chanserna. Alvaro Santos kom närmast idag med en stolpträff. Men som sagt, det ser krampaktigt ut i den sista tredjedelen av banan.

Det enda jag kräver av ÖIS nu på måndag, då IFK Göteborg står på menyn, är att alla spelare visar hjärta i varje närkamp, beslut och passning. Slarva för f-n inte bort de få chanser vi kommer att få. För chanserna kommer om spelarna bara jobbar. IFK Göteborg är stora favoriter i den här matchen. Dels p g a revanchlusta efter den försmädliga förlusten mot BK Häcken men också självklart för att de är det bättre laget alla dagar i veckan. Om ÖIS skall vinna på måndag så skall det till ett mirakel enligt min mening. Det är min åsikt nu efter det jag såg idag. Janne Carlsson & Co har mycket att grubbla över tills på måndag och frågan är vilka ess man har kvar i rockärmen? Jag kan inte se att vi bjuds på några överraskningar. Nu handlar det om att ta ansvar på plan och göra skitjobbet. Säsongen är långt ifrån över men det gäller att hitta någon form av mål att jobba mot så att ÖIS hittar tillbaka till någon form av spel att luta sig mot när det blåser stormbyar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar