Pinsamt defensivt jobb på målen

onsdag 15 april 2009

Har nu kollat på det sammandrag som finns att se på Youtube av matchen MFF vs. ÖIS och jag måste bara kort kommentera att det är ett fruktansvärt dåligt defensivt jobb på alla 3 målen som MFF gör på ÖIS i andra halvlek.

1-0. När väl Labinot Harbuzi dra på sitt skott så är det en bra träff. Men jag kan räkna hela 6 st ÖISare (exkl. Nathan) som står i bollens väg. Ingen lyckas täcka eller äns styra bollen bort från mål. Allt går hyfsat fort sjävklart men när bollen väl studsar ut till Labinot så kan nästan en blind förstå att han kommer att gå på skott. Passivt försvar bäddar för målet både i förstaläget, det som föregår skottet, och även i andraläget.

2-0. ÖIS är numerärt överlägsna på vänsterkanten men det är för dåligt hemjobbande av 2 släpande mittfältare. Ser inte vilka spelarna är men tycker mig se Mellqvist där. Mehmeti gör det bra men det är alldeles för dåligt defensivt jobb. Man borde kunna ta bort bollen redan i förstaläget innan äns Mehmeti får tag på den och sen är det för okontrollerat defensivt jobb som istället gör att Mehmeti till slut lyckas kämpa in bollen.

3-0. Vad gör Christofer Bengtsson i samband med förstaläget innan Mehmeti gör sitt andra mål för kvällen?! Christofer springer med de första metrarna men stannar HELT oförklarligt upp och fullföljer inte löpningen. Robin Jonsson innanför Christofer har noll koll på Mehmeti bakom och bör åtminstone täcka upp för ev. pass innåt i straffområdet. Nej, också han stannar upp. Det gör att passningen kan skickas och Mehmeti kan bara slå in den...

Jag förstår att det är tungt att hålla motivationen uppe i hela 90 min när läget tycks vara hopplöst i slutminutrarna men det finns inget som ser så dåligt ut som när man inte kämpar tiden ut. Det enda jag kräver av spelarna i ÖIS är att kämpa i hela 90 min och se till att åtminstone grisa till det för motståndaren så att det inte går så lätt som det har gjort hittills att göra mål. Ingen match är avgjort på förhand och även om man ligger under med 1-0 så gäller det att samla ihop det och gå vidare. Kämpa för laget, kämpa för klubben!

Ni kan se klippet från matchen här: http://www.youtube.com/watch?v=VH4vRAJ8mwE

0 kommentarer:

Skicka en kommentar