Zoran Lukic sitter löst i DIF

torsdag 30 april 2009


Zoran Lukic. En guldtränare i många ögon och helgonförklarad i DIF tidigare. Själv trodde man inte det var sant när han skrev på för ÖIS 2005. Man undrade länge hur ett lag som ÖIS, som då var på dekis och precis hade snubblat sig kvar i Allsvenskan genom kvalspel 2004, kunde locka till sig en tränare av "rang" som Zoran Lukic fortfarande ansågs vara då. Ja, det var då det.
Zoran lyckades mangla ner ÖIS spelare i strumplästen och ingen spelare vågade göra något förutom att rätta in sig i leden och spela 4-3-3 trots att ingen kompetens i laget fanns att spela just den uppställningen. Det var början på slutet och Zoran fick sedan kicken och ÖIS framtid för några år framöver var utstakad. Superettan väntade.

Ser man till Zoran som tränare så finns det säkert mycket tyckande och tänkande från hans sida. Han tycker sig veta hur man stärker individer och han säger att han har en stor erfarenhet av just det. Det är mycket möjligt. Frågan är bara om han är såpass bra som tränare att han lyckas samla de individer han har till förfogande under ett och samma flagg och föra laget framåt och vinna? Uppenbarligen inte. Jag tycker mig inte se någon röd tråd i dagens DIF t ex. Det känns mycket konstigt att ett lag som Zoran tränar på Allsvensk nivå återigen biter i gräset och kämpar för överlevnad i sveriges högsta liga.

För mig är en framgångsrik tränare en tränare som kan få laget man tar över att sträva mot ett och samma mål. En bra tränare ser kvaliteterna hos de spelare man har och ser till att i god tid göra sig av med det spelarmaterial som inte håller och ser till att få in nya krafter. Allt för att få ett väl samspelt lag inför säsongen. Zoran verkar köra med någon form av "utrensningsprocess" som han själv uttrycker det där spelare fasas ut successivt och där spelarna själva skall känna om de passar in eller inte. Jag har inte en aning om hur det yttrar sig under träningar och samlingar med laget men för mig låter det som om att spelarna får spela fotboll under mycket hög press på egen utveckling och för att fasas in i Zorans idéer.
Självklart skall man inte mesa med spelarna men efter alla dessa år som Zoran har hållit på med utveckling av spelare på hög nivå så verkar det som att han misslyckas oftare än att han har lyckats.
I ÖIS misslyckades han fatalt efter att året innan misslyckats i DIF. Han fick kicken från båda föreningarna. Sen tar Zoran jobbet som tränare i Qviding. Det går inte att klaga över hans jobb där men de spelartyperna han hade där var i första hand mycket unga spelare och Qviding kändes nöjda för det dem fick i Zoran, oavsett vad det var. Zoran fick fria tyglar och satte upp egna personliga mål som per automatik blev klubbens mål. Zoran fick en alldeles egen förening att prägla mer eller mindre. En klubb där man jobbar utan press från supportrar och sponsorer (det finns ju knappt några) och där unga spelare tycker det är häftigt att tränas av en f d allsvensk guldtränare. Unga spelare som ville offra mycket för att nå längre i sin fotbollskarriär. Zoran lyckades ta dem till Superettan och det skall han ha all kredit för men jag vill hävda att det är stor skillnad på att träna ett lag i Div.1 mot att ta över ett lag i Allsvenskan. Zoran verkar inte räcka till i Allsvenskan och gissningsvis är det hans sätt att träna och ställa krav på spelarna som spökar. Han säger att han vill fokusera och utveckla individen. Uppenbarligen så har han svårt att påverka spelare som redan är utvecklade individer i viss form och skapa det förtroendet som krävs för att "lära gamla hundar att sitta".

Jag är som sagt ingen expert i tränarfrågor och man får väl ta mina ord för vad dem är. Jag ställer mig bara väldigt frågande till Zorans färdigheter som fotbollstränare på hög nivå. Det kan inte vara Zorans otur att ständigt ta över lag som är på dekis och sedan dras med ner i fallet. Är det så att Zoran medvetet tar över lag som är en svår utmaning redan från början? Det är modigt isåfall men ganska så dumdristigt om man vill ha en längre karriär som har någon form av guldkant runt sig. Varför utsätta sig för det? Det var länge sedan han hade framgångar med Djurgårdens IF och ju längre tiden går desto mer diffusa blir bilderna av Zoran som just en s k "guldtränare", speciellt med tanke på hur det har gått för lagen han har tränat efter guldåren med DIF.

Kommer Zoran Lukic att få stanna kvar i DIF säsongen ut? Nej, jag tror inte det. Jag tror att den onda spiralen som DIF nu befinner sig i är alldeles för svår att ta sig ur om Zoran sitter kvar på sin post. Jag tycker DIF har ett bra lag och att spela så dåligt som man har gjort hittills med det spelarmaterialet man har är för mig en gåta. Om inget drastiskt händer innan sommaruppehållet, och DIF helt plötsligt börjar ta poäng efter poäng, så tror jag att Zoran är ute ur leken ganska så snart. Priset för att infria Zorans idéer om hur fotboll skall spelas har ett högt pris. Jag tror inte att DIFs styrelse och supportrar är beredda att betala det i nuläget.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar