ÖIS vs. GAIS 1-5 (Välkommen till Allsvenskan ÖIS!)

söndag 5 april 2009

Det kanske funkar i Superettan. Vem vet? Men i Allsvenskan smäller det direkt. Jag talar först och främst om ÖIS bjudbuffé i dagens premiärmatch mot GAIS.

Man skall inte ta äran av en sådan här seger ifrån GAIS men någon utskåpning, sett till slutresultatet, hade det inte varit om inte ÖIS hade gjort såpass många misstag just idag. Det är bara att gratulera GAIS och lyfta på hatten för att de såpass effektivt kan utnyttja det under den korta period i matchen då bjudningarna radade upp sig. Bortsett från målen så var det en jämn match, och ett visst övertag t o m från ÖIS sida stundtals, på banan och ett oavgjort resultat hade smakat mycket bättre. 11-0 i hörnor för ÖIS i andra halvlek talar ju för att ÖIS faktiskt hade en hel del framåt dessbättre. Ett litet, rätt hopplöst såhär i efterhand, ljus i mörkret.

David Stenman har väl heller inte en av sina bättre dagar i målet och jag är glad att jag inte är den killens kläder idag. Han har en sömnlös natt att gå till mötes. Det blir nog svårt för honom att räkna får istället för insläpta mål idag för att försöka somna. Samtidigt så är han inte ensam ansvarig för varför det gick som det gick idag. Försvarsspelet var under all kritik i de situationer som föregick målen eller riktigt vassa målchanser för GAIS. Det måste bli bättre. Stenman får dock ta på sig första målet helt klart och sen är hans agerande i eget straffområde minst sagt osäkert och något junioraktigt. Synd att Nathan Coes arbetstillstånd inte blev klart inför dagens match. Nathan hade annars stått är min tolkning av det hela. Tyvärr blir det alltså Stenman som får ta den tunga bördan av att vara målvakt i en premiärmatch som innebär 5 mål i baken. Det är en onödigt hård erfarenhet för unge herr Stenman.

Jag skall inte göra en i raden spelanalyser från matchminut 1 tills när domaren blåser av. Jag lämnar det till de som faktiskt orkar det just nu och gör det bättre än mig. Jag skall bara försöka dela med mig lite kort om de tankar jag har efter dagens match.

Till att börja med så ser det trots allt inte så illa ut som slutresultatet tycker sig visa. 1-5 är knappast ett resultat som illustrerar matchen värst bra. Nog för att GAIS vinner. Det är rättvist om man ser till hur effektivt de utnyttjar motståndarens misstag, men det är ÖIS som bjuder på den här matchen. ÖIS sänker ÖIS om man hårddrar det. GAIS gör det dock bra när chanserna kommer.
Samtidigt så finns det alltså intentioner och bra saker i matchen sett ur ÖIS-ögon. ÖIS hade mycket boll och Alvaro Santos gör ett riktigt Alvaro-mål i matchen. Bollar hittar fram till både Alvaro och Allbäck och det var riktigt roligt att se att Zavadil fick så mycket yta han fick. Han kan bara bli bättre och bättre och med lite Allsvenskt tempo i kroppen så tror jag ändå att detta slutar bra.
ÖIS har fått en väckarklocka som heter duga och nu är det bara att rannsaka sig själva och se till vad man gjorde dåligt i den här matchen och sen se till att förbättra de bitarna så att samma misstag inte upprepar sig.

Jag tänkte att jag återkommer lite senare med ett mer "nyktert" inlägg och mer nyanserat än vad jag förmår att skriva just nu. Risken är att inlägget bara blir bittert och tråkigt, exakt så jag känner mig just nu.

Men, låt oss bryta ihop en aning nu och spara all nödig positivism ett tag. Idag får man sörja men imorgon är en annan dag!

1 kommentarer:

Kalle G sa...

Vi vann en sak... tifot. Makrillarna försökte med sina grönsvarta lappar och sopsäckar medan ÖIS gigantiska rödblåa fana smattrade i den kalla aprilvinden! Den matchen vann vi!

Skicka en kommentar