Ännu en match, ännu en förlust

onsdag 20 maj 2009

Dags för ännu en förlust. Det är som att svära i kyrkan att säga så inför en match när man som supporter skall stötta sitt lag. Men ärligt talat. Det är precis de här två kommande matcherna som jag totalt hade räknat bort i ÖIS poängskörd inför säsongen. Det är helt enkelt inte realistiskt, sett till förhandstips, tidigare meriter, spelartrupp o s v, att ÖIS skall ta poäng från lag som Kalmar FF eller Helsingborgs IF. Visst kan man överraska som nykomling men jag räknade med att om lag som ÖIS skall överraska så skall man göra det tidigt på säsongen innan "etablerade lag" har kommit igång. Nog för att ÖIS har överraskat alltid, men tyvärr i negativ favör. I läget som ÖIS befinner sig i nu så ser jag det mer eller mindre som stört omöjligt att kamma hem en enda poäng från någon av matcherna.

Kalmar FF, som ÖIS möter imorgon, är på gång efter att ha börjat säsongen rätt så knackigt. Kanske inte så ovanligt för ett lag som blev svenska mästare året innan. Men efter hand så har KFF jobbat sig till tempo och form och även om laget förlorade på Gamla Ullevi senast mot IFK Göteborg så är det ett lag som är bra mycket bättre än ÖIS i nuläget. Det blir en oerhört svår match för Sällskapet och det gäller verkligen att tänka taktiskt i den matchen för ha en chans alls. I o m förlusten mot IFK så är nog också Kalmar mer taggade i matchen mot ÖIS och ser väl sin chans till 3 relativa enkla poäng i sin jakt på formen och de övriga lagen på den övre halvan av tabellen. För det är mot övre halvan som Kalmar FF givetvis siktar och räknar med att man skall vara med och leka.

Jag läste Martin Johanssons läktarblogg på Nyheter24 (http://nyheter24.se/allsvenskan24/klubbloggar/ois/) och kan inte annat än att hålla med i det han skriver i ett inlägg där. Han skrev att han började bli van vid förluster. Jag är beredd att hålla med och man går inte längre på en ÖIS-match för att se dem vinna tyvärr. Det var annorlunda förra året. Nu går man dit för att stötta laget i extrem motgång helt enkelt. Det är det enda man gör. Man förväntar sig inget, även om jag som person inte kan låta bli att skrika ut min besvikelse över domarbeslut och annat under match. Så än finns det hopp... Det känns skönt att jag inte har tappat det känslomässiga helt. Kanske ändå ett bevis på att att känslan av att "ge upp" inte äns är nära?

Det är inte lätt att vara ÖISare. Man kastas mellan känslorna hopp och förtvivlan. Så har det varit i många år och så kommer det alltid att vara. Det är vad jag tror och det är jag beredd att ta. Men... det hade ärligt talat smakat bra med en vinst nu. Jag börjar trots allt bli lite mätt på det här negativa som hela tiden grumlar till vattnet gång på gång så fort det börjar klarna en smula.

Jag håller tummarna inför matchen mot Kalmar FF imorgon, men jag förväntar mig faktiskt ingenting.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar