Hammarbys egna "Achmed The Dead Terrorist"

onsdag 13 maj 2009

Ja, det är egentligen inget att skämta om men det är så lågt och barnsligt så att man inte kan annat än att skratta åt det. Jag tänker på Hammarbyspelaren Armas agerande i matchen mot Örebro senast. Han skall tydligen ha sagt "I will kill you" till Johan Alvbåge.

Det kan för en ungdom tyckas rätt harmlöst att säga sånt om man nu brukar slänga ur sig det i tid och otid. Orden saknar då sin betydelse och egentliga mening. Men i Armas fall kan man tyvärr inte ta lika lätt på vad han säger. Han är vuxen och en förebild för många unga fans som är Hammarbyare. Han var dessutom lagkapten dagen till ära då han yttryckte dessa ord. Han har alltså ett förtoendeuppdrag. "I will kill you". Jag tror inte han är smart nog att förstå vad det exakt betyder och jag hoppas att jag har rätt. Menar han verkligen att han skulle döda Johan Alvbåge? Nej, naturligtvis inte. Det är just därför man inte säger sånt på en fotbollsplan eller någon annan plats i samhället heller för den delen.

Johan Alvbåge kallar Arman för "IQ Arman" efter matchen. Det i sig är rätt roligt men jag tänker direkt på buktalaren Jeff Dunhams världskända docka "Achmend The Dead Terrorist". De som har sett den vet ju att den här dockans mest omtalde ord är just "I will kill you!".

Det är pinsamt för Arman. Hoppas att Hammarby talar sådana spelare till rätta och ber dem rätta sig in i leden. Jag förstår om man kan bli frustrerad på plan och jag förstår också att det inte alltid behöver vara vackra ord som sägs spelare emellan under en match. Men att hota med att döda någon är ändå på en fruktansvärt låg nivå.

För er som vill läsa mer om Armans groda läs här:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/hammarby/article5127825.ab

För er som vill se den Armans språkliga idol kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=1uwOL4rB-go

0 kommentarer:

Skicka en kommentar