Inför HBK vs. ÖIS

lördag 9 maj 2009

Då var det alltså dags för match igen. Eller ja, först imorgon är det ju avspark men matcherna duggar rätt så tätt just nu och helgen är här med allt vad det betyder. Skall ut med ett gäng kompisar i afton och tänkte att det var lika bra att tänka på matchen redan dag och skriva några rader om den nu istället för att vänta tills imorgon. Mest för att jag inte vet i vilken kondition jag är imorgon efter kvällens (och nattens?) bravader.

Imorgon är det match mot Halmstad BK nere i Halland. Sjävklart kommer den matchen bli lika tuff som alla andra matcher hittills för ÖIS. Kanske t o m lite tuffare...

HBK har börjat säsongen riktigt bra. 2 förluster och 2 oavgjorda hittills. Man får säga att HBK har spelat helt OK! Ser man till deras resultat hittills så förstår man bättre:

AIK vs. HBK 1-0
HBK vs. Trelleborgs FF 1-1
HBK vs. Brommapojkarna IF 0-1
Kalmar FF vs. HBK 0-1
Helsingborgs IF vs. HBK 1-3
HBK vs. Djurgårdens IF 3-0
BK Häcken vs. HBK 2-2

Som man kan se så tog HBK en riktigt tung skalp borta mot Helsingborg. Med tanke på hur bra Helsingbort har börjat så får man väl säga att det är en riktigt stark seger. HBK kommer att vara på den övre halvan i år utan tvekan.

Hur skall då ÖIS klara sig borta mot detta gäng? Ja, som sagt, det kommer att bli en riktigt tuff match. ÖIS har inte haft det lätt nere i Halmstad någon gång faktiskt. Jag är ingen fotbollshistoriker direkt själv men får förlita mig på andras källor. Enligt ÖIS.se så ser man ett ganska så mediokert facit mot just HBK borta. ÖIS tog poäng mot HBK borta senast 11 Juni 2004 då man spelade 2-2. Senast man vann mot HBK borta var så sent som 10 Juni 2001 då Christian Hemberg slog in en fin boll i bortre burgaveln på halvvolley. Matchen slutade 0-1. Inte några målorgier i ÖIS favör alltså.

Sneglar man då på HBKs resultat hittills så fastnar ju matchen mot DIF på näthinnan. Stockholmarna fick åka hem med försmädliga 3-0 i baken i förrförra omgången. DIF och ÖIS har väl rätt så mycket gemensamt i år förutom att DIF har en vinst hittills. Det har inte ÖIS än. Att tro att vinsten kommer mot HBK imorgon vågar jag inte hoppas på. Möjligen så ligger det närmare till hands att försöka grisa sig till en poäng. Med tanke på ÖIS mycket svaga anfallsspel i matchen mot BP så ser jag inte hur man skall kunna manövrera ut HBK på deras hemmaplan 4 dagar senare. Det blir till att ta fram blåställen, som Bengt Andersson uttrycker det, och kämpa i 90 min och göra det bästa av situationen.
Självklart kan ÖIS vinna. Det behövs bara lite extra jävlar anamma och krigarinstinkt i närkampsspelet. Får ÖIS väl den ytan och den tiden de behöver så kommer nog passningsspelet igång. Problemet hittills har varit att det går för långsamt i omställningarna och man gör på tok för många felpass sett över hela matchen. Man behöver ta fighten och skapa sig både tid och utrymme. Det som våra motståndare faktiskt lyckas med i match efter match mot ÖIS, vilket skapar ett enormt tryck mot ÖIS. Hoppas spelarna ser och lär på plan. Det gäller att göra det som motståndaren gör fast mycket bättre.

Mitt tips för imorgon är något splittrat. Jag skulle halvgardera med resultaten:

HBK vs. ÖIS 1-1
HBK vs. ÖIS 2-0

Antingen så står ÖIS upp hela matchen och trummar på i hyfsad motvind. Man klarar 1-1 med ett mål likt det som kom mot BP. Man lyckas ta sig upp på offensiv planhalva i en kontring och slår in bollen. Alternativ två är att HBK helt styr och ställer med ÖIS men att HBK inte lyckas få in mer än 2 bollar tack vare en förbättrad defensiv av ÖIS i den här matchen än tidigare. Bengan röst kommer att eka mest på Örjans vall om det nu finns något spel där man kan sätta pengar på vems röst som hörs mest på plan på söndag.

Jag ber alla ÖISare om ursäkt för min pessimism. Jag gissar att jag är en person som hellre ser allt mörker i ÖIS just nu för att lättare bli glad över de små små ljusglimtar som lättare syns på just mörk bakgrund. Ser man hela tiden hoppet bakom hörnet men aldrig kommer ikapp det så blir man ju bara så trött och matt med tiden. Jag kan se hoppet runt hörnet, precis som många andra ÖISare med mig, men jag väljer nog att vänta på att jag bli omsprungen av det så att jag kan fånga det då istället.

2 kommentarer:

Waddle sa...

Det hade varit trevligt om HBK vunnit mot AIK i premiären. Men tyvärr blev ju resultatet det omvända mot vad du noterat, alltså 1-0 till AIK.
// Bollklubbare

Mikael sa...

Det stämmer det du skriver. Jag ändrar det omgående. AIK vann mycket riktigt, tyvärr, över HBK i premiärmatchen.

Skicka en kommentar