"På måndag vänder vi det här"

måndag 18 maj 2009

Ja, det är iallafall vad Björn Anklev sa till ÖIS.se angående bottenderbyt mot BK Häcken ikväll.

Sjävklart är detta en av de matcherna som ÖIS skall vinna om de skall haka på alla de andra lagen över sista platsen i tabellen. Läget börjar se rätt krisartat ut nu och en 3-poängare idag känns som ett klassiskt "måste". Både Häcken och Djurgården vilar på 7 poäng på strax ovanför ÖIS. Vinst idag för ÖIS förändrar inte mycket för ÖIS rent placeringsmässigt i tabellen tyvärr men avståndet krymper avsevärt. En vinst skulle också betyda så mycket mer än en bättre placering i nuläget. ÖIS grabbar behöver lite självförtroende för att kunna vända det här på riktigt och hela vägen.

Ser man till truppen så är det lika tunn ikväll som tidigare. Nyhet för i afton är att ÖIS kallar in tipselit/U21-spelaren Nicolas Sandberg. Personligen har jag inte sett en minuts spel med honom och jag skall därmed inte uttala mig om det är ett bra drag eller ej från ÖIS sida. Det enda jag kan tolka Nicolas medverkan som är att man har en såpass tunn trupp, p g a skador och annat, att man nu känner sig nödgade att fylla på med U-spelare för att fylla luckorna. Personligen tycker jag det är helt OK om det är spelare som faktiskt vågar ta för sig om chansen till spel kommer. Vi får hoppas att U-tränaren Thomas Östlunds ord om Nicolas stämmer:
"– En kvick och oöm spelare som både delar ut och tar emot smällar. Han har en vinnarskalle och en stor drivkraft och har utvecklat målskyttet det senaste året."

På det personliga planet så går jag idag till Gamla Ullevi för att se ÖIS. Mer än så är det inte. Jag skall stötta laget givetvis men som det känns nu så är alla matcher ovissa och som oftare talar för förlust än vinst. Visst är det tråkigt att vara negativ men jag hoppas ju givetvis innerst inne att jag får känna en annan känsla ikväll än vad jag har gjort hittills den här säsongen efter en ÖIS match. Jag är så förbannat less på förluster nu. Det står mig upp i halsen.

Ser man på ÖIS tidigare möten mot Häcken i historien så är det ingen rolig syn. Det är en hel del oavgjorda matcher och sett till matcherna i sig så har det precis varit som resultaten visat, väldigt jämt på plan. Det är konstigt att ÖIS har haft så svårt mot sina grannar på Hisingen. Eller? Nja. Både Häcken och ÖIS har varit väldigt lika i sitt spel. Båda lagen vill rulla boll och spela ett vägvinnande kortpassningsspel. Det är som alla vet väldigt fint att se på när det lyckas. Skall jag vara riktigt ärlig så tycker jag oftast att Häcken har visat prov på bäst kortpassningsspel av de båda lagen när lagen har spelat mot varandra. Det är givetvis tråkigt att konstatera men det har varit Häcken som har varit mest offensiva i sitt spel. Mycket av offensiven ligger hos den rikigt "äckliga" Jonas Henriksson i Häcken. Gammal IFKare som blev förvisad till Hisingen och tog med sig sin tjuvrusande, kraftfulla, spelstil dit. Självklart hade det varit perfekt med Jonas Henriksson i ÖIS. Han är en spelare som kan blixtra till när man som minst anar det och har en förmåga att hitta mål i alla omöjliga vinklar. Äckligt. Som vanligt så får vi se upp med honom ikväll. Sen har vi ju Paulinho som verkar ha hittat formen. Det gäller att ÖIS spelare låser upp honom och minskar ytorna för honom, för annars blir det svettigt. Han har ju en fruktansvärd fin fot som båda kan skjuta och vricka fram helt otroliga framspelningar. Får ÖIS som sagt bort både Jonas Henriksson och Paulinho så har man vingklippt bålgetingarna från Hisingen rejält.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar