HBK vs ÖIS 2-1

söndag 10 maj 2009

Ok. Vi förlorar "bara" med 2-1 borta mot HBK. Tyvärr kunde jag inte närvara på matchen nere i Halmstad. Det jag har fått berättat för mig och även har läst hittills är att ÖIS blev lika pressade som i tidigare matcher och att passningsspelet var under all kritik. Jag har ingen anledning att inte tro på de uppgifterna. Varför skulle det inte vara det samma i den här matchen som i de andra med alla de skadorna som nu är och de ständiga rokaderna på spelare i olika positioner?

ÖIS har efter 8 omgångar 1 poäng i bagaget. Det är för dåligt. Nu är det ingen idé att snacka om annat än att Örgryte IS fotboll är i djup kris. Det finns inget som talar för att vi skall kunna vända det här skeppet mot ny kurs med den besättningen vi har nu. Möjligen om vi får en ny kapten med högre och mer bestämd stämma som får spelarna att börja att fatta galoppen av att spela i sveriges högsta serie.

Är det alltså dags för tränarbyte i ÖIS nu? Ja, jag vet inte vad som måste till egentligen men någonstans måste man börja. Jag tror inte att ens en supertränare som Sir Alex i England skulle kunna få årets upplaga av ÖIS att helt plötsligt börja spela bländande fotboll och rada upp segrar. Inte efter den här inledningen och med den truppen tyvärr. Men något måste göras och målet är ju inte att vinna Allsvenskan utan målet är ju att spela kvar i Allsvenskan när säcken knyts ihop i höst. Till en början inte ett orealistiskt mål såklart.

Man brukar säga att man inte kan skönja ett mönster för hur ett lag hamnar i serien förrän om 7-8 omgångar ungefär. Nu är vi där och mönstret är lika tydligt som en gräll tapet från sent 70-tal. ÖIS trampar vidare i kvicksanden och tycks bara sjunka allt längre ner med tiden.

Skall man peta på några detaljer så är det ju uppenbart att ÖIS inte har något eget grundspel att vila tillbaka på under match. Visst, man kan skylla på skador m m men spelarna som inte är skadade tränar ju nästan varje dag i veckan på fotboll under ledning av tränarstaben. Bristen på eget spel ser vi ju i varje match. ÖIS-spelarna är ofattbart ängsliga på plan och rädda för att göra misstag. Spelarna kan inte slå en vanlig bredsida till sin medspelare utan att, av någon till en början oförklarlig anledning, hamna under press.

Jag är personligen rätt trött nu på att hela tiden vara nöjd över det lilla. Vi gick upp i Allsvenskan för att klara oss kvar. Punkt. Nu får de som hela tiden har påtalat ÖIS mål och också trott på dem se till att agera för att förverkliga dem. Med tanke på att det ser så fel ut på plan ofta så ser jag ingen annan lösning än att just Janne Carlsson får se sig om efter ett nytt tränarjobb och att ÖIS anställer en ny tränare som kan bygga upp det nödvändiga som måste till för att spela den fotboll som krävs i Allsvenskan. Det som sker på plan har huvudtränaren yttersta ansvaret för och det är också han som bör ta konsekvenserna för varför laget inte presterar den fotboll som krävs.
Det kan tyckas som orättvist att låta Janne gå när ÖIS står med så många skador på viktiga spelare. Men det handlar inte bara om det. Det är en inställningsfråga också. Även om både Alvaro och Allbäck m fl hade varit med och spelat så tror jag inte att ÖIS hade fått det lätt. Kanske lite lättare, men inte lätt. Det är fortfarande inte så att Allbäck och Santos är de spelarna som skall få de övriga spelarna att gå in i närkamperna till 100% och vinna bollarna där. Det är tränarens ansvar att instruera och skapa den atmosfären i laget att få spelarna att vilja vinna och våga kriga. Det är också nu i motgång som spelarna skall vara tränade och rustade för vad som krävs för att lösa uppgiften, även om det tycks vara mycket tufft. Jag tycker mig kunna se exakt samma tendens i ÖIS nu som när laget åkte ur Allsvenskan med dunder och brak 2006. Man är ständigt 2:a på bollen och det egna vägvinnande spelet lyser med sin frånvaro.

Ja, man kan i frustration älta det här hur länge som helst. I korthet handlar det om att ÖIS nu måste göra förändringar innan det är försent. Vi har inget att förlora har jag sagt förut, men nu känns det som att vi har allt att förlora om vi inte satsar oss ur den här trista situationen. Jag vill inte se mitt ÖIS spela i Superettan nästa år. Så enkelt är det.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar